Бензин повернеться?
18.05.2005

Бензин повернеться?

Учора ВР України скасувала ввізне мито на високооктанові бензини та дизельне паливо. За ухвалення закону в цілому проголосували 310 народних депутатів, не голосували в повному складі члени фракції Комуністичної партії.

Автор відповідного законопроекту Олег Салмін повідомив, що зазначений закон пропонує скасувати імпортне мито на імпортні високооктанові бензини та дизельне паливо. За його словами, в законі також запропоновано повернутися до фіксованих ставок акцизного збору на рівні 60 євро за тонну бензину і 30 євро — за тонну дизпалива. Внаслідок ухвалення цього закону ціна бензину А-95 становитиме 3,20 грн. за літр. Депутат стверджує, що текст документа погоджено з усіма без винятку учасниками нафтового ринку. Напередодні прем’єр-міністр Юлія Тимошенко просила депутатів підтримати цей законопроект, аби зменшити бензинову кризу в державі.

Вчорашні дії Верховної Ради — скасування ввізного мита на бензин і дизельне паливо — є лише тимчасовим кроком для подолання бензинової кризи. Власне, дешевший бензин із Литви та Білорусі має надійти на українські АЗС і розвантажити черги завтра-післязавтра, пообіцяв міністр ПЕК Іван Плачков, повідомляє «Українська правда». Вже підписано відповідні контракти на постачання близько 700 тисяч тонн нафтопродуктів, причому скасування ставок ввізного мита дозволить утримати ціни в межах, встановлених Кабміном, — 2 гривні 99 копійок за літр 92-го бензину і 3, 20 грн. за літр 95-го.

Що ж далі? Експерти солідарні в одному — цю позитивну акцію провели трохи запізно, адже маховик енергетичних суперечностей уже запущено. Тим паче, нині доля українського нафтового ринку залежить лише від Росії (точніше російських постачальників). Адже, незважаючи на всі наміри Юлії Володимирівни зробити енергетичну систему України незалежною від російських поставок, наразі це не є можливим. До того ж, держави, з якими Україна має намір домовитися про поставки нафти, отримують її від тієї ж РФ. Відтак виходить зачароване коло, адже важко уявити, щоб світова спільнота погодилася продавати Україні нафту за нижчими цінами, ніж на світовому ринку.

Тим часом урядові кола Росії та України наразі не дійшли згоди. Як стверджують експерти, заяви Юлії Тимошенко навряд чи допоможуть розрядити складну ситуацію.

Як повідомив на вчорашньому засіданні Верховної Ради міністр економіки Сергій Терьохін, каменем спотикання стали тарифи на транспортування нафти транзитом через Україну. За словами пана Терьохіна, виникла ситуація, коли транзит нафти через Україну коштує дешевше, ніж через інші держави Європи — природно, міністра економіки це не влаштовує.

На нафтотрейдерів, яких Кабмін звинувачує в усіх бідах, російський уряд впливати не може. Як зазначає Сергій Терьохін, «картельна змова» постачальників нафти не підпадає під компетенцію російського уряду.

На порозуміння з російськими нафтовиками сподівається і Президент України Віктор Ющенко. Власне, в четвер відбудеться нарада, на яку він «хотів би запросити російських підприємців, які працюють на постачанні сирої нафти, нафтопродуктів; запросити керівників нафтозаводів, зокрема і приватних, і нам потрібно почати розмову з чистого аркуша», — цитує главу держави «Українська правда». Щоправда, сам В. Ющенко наразі заправляє авто за пільговими цінами. Доки звичайні мешканці України викладають за дефіцитне пальне 3 гривні 20 копійок за літр, секретаріат Президента і сам Віктор Ющенко заправляють свої автомобілі ще по 2 гривні 75 копійок за літр, повідомляє «Українська правда» з посланням на керівника Держуправління справами Ігоря Тарасюка. За його словами, контракт із фірмою (назву її пан Тарасюк не вказує) уклали на рік ще тоді, коли пальне було дешевшим.

Наразі ж у багатьох регіонах купувати нічого — практично на всіх АЗС не вистачає високооктанових бензинів. Згідно з даними агентства «Інтерфакс-Україна», на столичних АЗС нафтопродукти реалізують за новими цінами, які Міністерство економіки запровадило з 14 квітня, однак відчутно дефіцит бензинів марки А-95 та А-92, на багатьох АЗС продаж здійснюють за безготівковим розрахунком, а на окремих бензину взагалі не продають. Біля заправок вишикувалися черги. Схожа ситуація і в регіонах.

Львівські заправні станції також потерпають від нестачі бензину, щоправда, вона не є такою гострою, як в інших областях. Наразі ж більшість АЗС обслуговує клієнтів за безготівковим розрахунком і смарт-картками. Як повідомив «Газету» прес-секретар «Галнафтогазу», до якого належать заправки під брендом «ОККО», Олесь Пограничний, на їхніх АЗС бензин відпускають лише за смарт-картками, до того ж така ситуація є на більшості заправок Львівщини. Втім сьогодні-завтра бензин на «ОККО» з’явиться: за словами пана Пограничного, пальне має надійти з нафтопереробного заводу Мажейкю (Прибалтика).

Поділитись