Бензин з біоетанолом може стати гримучою сумішшю для автомобілів в Україні
27.09.2013

Бензин з біоетанолом може стати гримучою сумішшю для автомобілів в Україні

З 1 січня наступного року автомобілістам слід бути напоготові: вступає в силу закон, який передбачає обов'язкову наявність в бензині не менше 5% спирту. Тобто бензин на всіх заправках розбавлять біоетанолом. Нововведення експерти сприймають з підозрою, адже пальне при порушенні технологій змішування може в 10 разів прискорити знос двигуна.

Кабмін активно готується впроваджувати в життя цей закон: як заявив міністр агрополітики Микола Присяжнюк, днями буде підписано угоду з Китаєм про постачання обладнання, потрібного спиртозаводам в Київській, Одеській та Тернопільській областях, щоб ті могли виробляти біоетанол, який потрапить в бензобаки автомобілів.

Це дозволить збільшити виробництво, адже, за даними Мінагрополітики, наші спиртзаводи виробляють всього 50 тис. т біоетанолу в рік. А якщо "спиртовий" закон запрацює, його потрібно в 4,5 рази більше: 225 тис. т. Закон приймається для зниження залежності від імпортного пального і в рамках боротьби із забрудненням навколишнього середовища: з 1 січня 2014 року в бензин обов'язково буде додаватися 5 % спирту, а з 2016-го - вже 7%. Як пояснив нам заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев, більше лити не можна: двигун може вийти з ладу. Спиртобензин більше 10 років впроваджують в Європі - в Польщі, Німеччині, Угорщині, але там у водіїв є вибір: купувати звичайне пальне, але дорожче, або більш дешеве, але з 5-7% спирту. У нас же такого вибору не буде.

Втім, деякі експерти сумніваються, що закон почне працювати в повну силу з 1 січня. І справа не тільки в тому, що за 3 місяці, які залишилися до нововведення, заводи не встигнуть вчетверо наростити виробництво біоетанолу. У Міненерговугілля (профільному міністерстві) говорять, що стандарти на бензин зі спиртом не розроблені, а на нафтобазах немає пристроїв для змішування (просто вилити відро спирту в цистерну бензину не можна, необхідно міксування, додавання стабілізуючих присадок). Але обіцяють, що підготують все в строк.

Ще одне питання - як будуть контролювати виконання стандартів, якість добавки і змішування. Начальник управління ринкового нагляду Держспоживінспекції Микола Дмитрієв відповів нам, що якщо держава дасть на це достатньо грошей, то контролювати якість будуть. Але, за оцінкою Рябцева, на це необхідно не менше 100 млн грн на рік (поки виділяють 2-3 млн грн). Мабуть, саме тому ряд депутатів подали законопроекти про скасування або перенесення на 2 роки впровадження спиртобензину. На думку Ігоря Єремєєва (позафракційний), ні учасники ринку, ні профільні міністерства не розуміють, як цей закон буде втілюватися в життя. А заступник голови фракції ПР Михайло Чечетов каже, що закон не скасовуватимуть, так ми інтегруємося в Європу, де такі норми є, але не виключає, що терміни його реалізації можуть перенести.

Чим небезпечний

Як пояснив нам експерт Костянтин Кінбурн, якщо спиртобензинова суміш приготовлена ​​з порушенням технології (спирт погано змішаний з бензином або розбавлений водою), це може викликати детонацію (мікровибухи) пального в циліндрах двигуна, що в рази прискорить його знос. Особливо небезпечна така неякісна суміш взимку: вода може замерзнути в паливному фільтрі або насосі, і автомобіль зламається.

Експерт: "Бензин подорожчає на 2 гривні"

Аналітики ринку нафтопродуктів кажуть, що на спиртобензині їздити можна. Але якщо він правильно приготований і дотримані терміни зберігання (як правило, не більше місяця). За час, що залишився до нового року, запустити і налагодити механізм нереально, а почати продаж спиртобензину, до якого не звикли ні продавці, ні покупці взимку просто небезпечно: автомобілі стануть масово виходити з ладу через те, що була (нехай навіть випадково) порушена технологія .

Експерти також не виключають, що виконавці напевно стануть красти спирт, який, як відомо, можна розбавляти водою. А це вже смерть двигунів, адже чистий біоетанол містить всього 0,01% води.

"Виходить патова ситуація: навіть якщо припустити, що Міненерго встигне розробити стандарти, а комерсанти - закупити і ввести в роботу установки-змішувачі, спирту, що випускається, вистачить лише на 25-30% АЗС, - говорить директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - А контролю якості не було і не передбачається. Уже зараз нарікання на якість бензину чуються всюди. А з біоетанолом, з яким ніхто раніше не стикався, це набуде масштабу епідемії. Горілка в бензобаку знищить наші авто".

Ще один фактор - ціна: за підрахунками Куюна, спиртобензин виявиться не дешевшим, як обіцяють, а дорожчим за звичайний бензин, приблизно на гривню. Рябцев підрахував, що він стане дорожчим навіть на 2 гривні, адже за законом операція по змішуванню обкладається ПДВ. Якщо у водіїв буде вибір, він очевидний - навіщо платити більше. А вибір повинен бути, інакше порушується закон "Про захист прав споживачів", нагадують експерти. Крім того, ряд виробників (наприклад, БМВ і Мерседес) забороняють заправляти автомобілі, які ними випускаються, таким пальним. "Ми говоримо, що беремо приклад з Європи. Але в Німеччині, яка першою почала досліди зі спиртобензином, відмовилися від обов'язкового його введення два роки тому, так як виявилося, що бензолу в ньому менше. Але в вихлопах з'явився не менш небезпечний для здоров'я формальдегід ", - говорить Рябцев.


Сегодня.ua

Поділитись