Білі комірці
22.02.2006

Білі комірці

Ринок праці в Україні ніколи не був стабільним - принаймні пропозицію тієї чи іншої професії дуже часто зумовлено модою, натомість попит диктує реальність.  Нині компанії відчувають гострий брак кваліфікованих і талановитих управлінців, а також, як це не дивно, спеціалістів "технічних" професій.

"Не вірте газетним заголовкам про надлишок робочої сили, це не до порівняння з тим дефіцитом який відчуває нині бізнес в Україні. Державу охоплює новий феномен - битва за кращі ділові таланти. Донедавна приватні підприємства працювали на основі тези, що капітал дорогий, люди дешеві. А тепер саме капітал стає дешевим, а люди дорогими", - розповів "Газеті" координатор Асоціації регіональних кадрових агенцій України, директор кадрової компанії "Навігатор" Сергій Бєляєв.
"Зростає попит компаній інженерно-технічних професій, іншими словами, людей, на яких тримається виробниче підприємство. Збільшується попит на архітекторів, інженерів-будівельників, маркетологів, менеджерів-логістів і фахівців зі страхування. Через розширення українських компаній у регіонах, із приходом нових західних і російських фірм зростає потреба в регіональних представниках, територіальних менеджерах. Існує нестача вузькопрофільних професіоналів, як-от хіміків, ливарів, технологів виробництва. Таку тенденцію легко пояснити. Частина фахівців радянського зразка пішли на прибутковішу на той момент роботу, наприклад, у сферу торгівлі, втратили свою "робочу" кваліфікацію. Інші вже на заслуженому відпочинку, а молодих технічних фахівців нині доволі мало", - зазначив він.
На думку пана Бєляєва, "загалом ми спостерігаємо гострий брак фахівців тих "вузівських" спеціальностей, на які йдуть учитися не під впливом віянь моди, а винятково за покликанням. На зміну таких модних ще декілька років тому спеціальностей бухгалтера та юриста прийшла нова модна новинка – PR-менеджер (директор із розвитку бізнесу, директор з інвестицій). Упродовж минулого року попит на таких фахівців виріс на 20%. Тенденція до підвищення потреби у спеціалістах у цій галузі в середньому 30% на рік. Також є очікування підвищення зарплат, хоча PR - саме та посада, де ставки у 80% випадків обговорюють індивідуально, під певну людину".
Однак повернімося суто до менеджменту. Переглянувши більшість оголошень, не важко зауважити: в пошуку менеджерів основною вимогою є досвід роботи. При цьому роботодавці переконані, що жодна університетська освіта не дасть студентові тих знань, які дозволили б одразу працювати керівником (що, зрештою, й не дивно).
А директор обласного центру зайнятості Михайло Хміль розповів "Газеті", що за минулий рік через центр зайнятості шукали менеджерів лише декілька компаній, серед яких ЛАЗ і "Гал-імпекс". Тим часом, зазначив пан Хміль, він "не задоволений рівнем підготовки фахівців у вищих навчальних закладах", адже більшість із тих, хто звертається до їхнього центру для перекваліфікації, мають вищу освіту. Нині ринок перенасичений спеціалістами в галузі права, економіки, однак управлінців бракує.
Щоправда, наразі й самі працедавці часто не можуть виразно сказати, які саме вимоги до потенційного менеджера вони висувають, зауважила директор кадрового рекрутингового агентства "Гарант" Олена Дзюпин. За її словами, чіткість вимог здебільшого зумовлено тим, чи вперше фірма шукає персонал через кадрову агенцію - що більший досвід пошуку, то чіткіше компанія зможе сформулювати свої вимоги. А тим часом вимоги дуже загальні - досвід роботи, комунікабельність і вища освіта.
Щодо управлінців, то найбільший попит нині на логістів (причому освіти логіста не дає практично жоден навчальний заклад). За словами пані Дзюпин, логіст із трирічним стажем роботи може розраховувати на зарплату від п'ятиста доларів, що для Львова є цілком пристойними грішми. Є попит і на менеджерів із продажу товарів промислової групи - досвідчених і з власною базою клієнтів, додала директор кадрової агенції.

Однак 90% успіху залежить від самого пошуковувача роботи. Водночас освіта менеджера практично не є тією вимогою, яка буде вирішальною. "Обов'язковою є лише вище освіта, причому абсолютно не важливо, яка саме", - стверджує О. Дзюпин.

Анатолій Драч
генеральний директор ДП "НІКО-Захід"

Своїх менеджерів середнього рівня ми готуємо самі. Загалом колектив у нас стабільний. Цього ми досягаємо двома методами - створюємо для персоналу можливості росту, а друге - це соціальний пакет. Основну команду наших управлінців середньої ланки становлять працівники 30-35 років, вони пройшли тренінги, курси та навчання і тут, і в Києві. Щоб працювати менеджером, треба мати здібності, бажання працювати і реалізувати свої здорові амбіції. Я вважаю, що кожна людина має здорові амбіції, і за наявності відповідних характеристик ці можливості можна реалізувати в нашій компанії.

Інна Литвинюк
НR-директор ВАТ "Концерн "Галнафтогаз"

Концерн Галнафтогаз" дуже активно розвивається, і наше завдання - забезпечити цей розвиток ефективними кадрами. Наша стратегія в кадровому питанні полягає в тому, щоб надати шанс усім працівникам компанії взяти участь у формуванні управлінської через конкурси, в яких можуть позмагатись і внутрішні кандидати, і зовнішні. Зокрема, в конкурсі на посаду оператора АЗС ОККО розглядають передусім кандидатів із молодших операторів. Хоча це не означає, що зовнішні кандидати не мають шансів виграти. Звичайно, є інноваційні напрями роботи, для яких ми підбираємо, навіть радше підшуковуємо, досвідчених фахівців. Це справа не одного дня. Але коли є чітко озвучена потреба в певній посаді й описано посаду з усіма навичками та компетенціями, які хочемо бачити, то люди впізнають себе і відгукуються.

Поділитись