Бюрократія на службі у зростання
20.02.2006

Бюрократія на службі у зростання

Бути ефективним бізнесом, "за який не соромно", - це не пафосна мрія, а прагматичне завдання. Його рішення відкриває перед компанією нові можливості в сфері зовнішнього фінансування. Багато вітчизняних компаній, вирішуючи завдання залучення довгострокового фінансування, як правило, використовують кредитні ресурси українських та іноземних банків, а також виходять на відкриті ринки капіталу. Але хтось пішов іншим шляхом і використовував фінансування від Міжнародної фінансової корпорації (МФК). Процес його отримання, можливо, і більш клопіткий в порівнянні з залученням коштів у альтернативних джерел, але зате співпраця з таким авторитетним в світовому масштабі інвестором відкриває перед компанією цілий ряд нових можливостей.

Хто в угоді?

Безумовно, для будь-якого інвестора привабливою виглядає компанія-лідер на ринку, яка в свою чергу динамічно розвивається. Компанія, відкрита для інвестора, яка розкриває інформацію про власність, власників, історії бізнесу, фінансові показники і т. д. Чудово, якщо вона вже змогла подолати витрати швидкого зростання і демонструє сучасний рівень менеджменту, якісну стратегію, пройшла міжнародний аудит і т. п. Такими у відносинах з МФК виявилися АТЗТ "Миронівський хлібопродукт" і ТОВ "Сандора". Ще більш високий рівень продемонстрував концерн "Галнафтогаз", який прийняв кодекс корпоративного управління і, що важливіше, його виконує. Це дозволило концерну не тільки залучити в якості інвестора МФК, але і провести три успішні приватні розміщення своїх акцій як етапи до підготовки первинної публічної пропозиції.

Але навіть все вищеперелічене поки ще не характерне для більшості українських компаній і не є визначальним. Найбільш важливо мати продукт (послугу), який впливає на довгострокову здатність компанії приносити дохід. Як, наприклад, це має місце з компанією "Нова лінія". Вона не лідирує на національному рівні і відома в більшій мірі киянам. "У компанії був лише один магазин, і на момент нашого першого контакту відкривався другий, - згадує Олена Волошина, керівник діяльності МФК в Україні. - Але компанія знала, куди йде, мала хороший менеджмент і була готова розкривати інформацію. Вони переконали нас в тому, що будуть конкурентоздатні на цьому ринку, в тому, що через два роки (час першої виплати по кредиту) і далі до погашення кредиту зможуть платити безперебійно завдяки тому продукту, який вони пропонують ринку". За словами Олени Волошиної, це - найважливіший момент і головна проблема тих підприємств, для яких двері співпраці з великими інвесторами та фінансово-кредитними інститутами закриті: вони до сих пір думають про фінансування категорією наявності застави - "у мене є запорука на мільйон доларів, значить, я можу розраховувати на півмільйона". Компанія повинна бути платоспроможною протягом всього фінансування, і за участь в її бізнесі "не повинно бути соромно". Щоб переконатися в здатності платити і в тому, що за участь в проекті МФК буде не соромно, корпорація висуває до спільної роботи ряд дуже конкретних вимог.

Коли бюрократизм на благо

Процес отримання фінансування від МФК часто називають повільним. Причому незважаючи на те, що в документальному сенсі домовленості оформляються лише кількома основними документами. "Документальне оформлення угоди здійснюється через укладення низки договорів. Наприклад, перший документ - кредитний договір між МФК і АТЗТ "Миронівський хлібопродукт". В ньому обумовлюються такі умови, як сума кредиту, процентна ставка, призначення фінансування, умови для виділення першого і наступних траншів, терміни і умови погашення заборгованості по кредиту, зобов'язання позичальника протягом дії договору (в т. ч. і по звітності перед МФК), умови дострокового погашення кредиту (в т. ч. при настанні дефолту), а також події, які є подіями дефолту і т. д.

Другий - договір поручительства, що укладається між кредитором і компаніями групи позичальника, які виступають майновими поручителями перед кредитором за виконання зобов'язань позичальника за кредитним договором. Так, у разі невиконання своїх зобов'язань за кредитним договором позичальником кредитор має право звернутися до поручителів з вимогою виконання зобов'язання позичальника.

"До бюрократичних обмежень, накладених на МФК, завжди можна підійти творчо".

І останнє - договори забезпечення, що обумовлюють питання іпотеки нерухомості і застав рухомого майна позичальника і поручителів. Згідно з цими договорами, позичальник і поручителі надають своє майно в іпотеку або заставу кредитору як забезпечення зобов'язань позичальника за кредитним договором. "У разі невиконання зобов'язань позичальника за кредитним договором кредитор має право звернути стягнення на предмет іпотеки і застави і за рахунок його вартості задовольнити свої вимоги до позичальника або поручителя", - роз'яснює Оксана Шовкопляс, старший юрист міжнародної юридичної фірми "Бейкер і Макензі", яка залучається для проведення юридичної перевірки і супроводу подібних угод.

Згадані події за кредитним договором, за словами Олени Волошиної, в МФК називають ковенантами (від англ. Covenant - "угоду, договір"). Так називалися угоди або союзи прихильників Реформації в Шотландії, які полягали в XVI-XVII ст. для захисту кальвіністської церкви і незалежності країни. Приклади таких ковенант: "компанія зобов'язується надати можливість фахівцям МФК відвідати підприємства з повідомленням ...", "Обмеження на відчуження активів" або "Обмеження на додаткові довгострокові запозичення".

Звітність ж, яку компанія буде зобов'язана надавати кредитору, зазвичай включає неаудовану фінансову звітність (management accounts) і повністю аудовану на річній основі. Причому використання аудиту компаній не з так званої великої четвірки ускладнено, оскільки вимагає додаткового узгодження і перевірки аудиторської компанії спеціальним департаментом МФК.

Олена Волошина: "МФК - довгостроковий інвестор, мета якого - розвиток компанії. Всі наші умови - від бажання набути впевненості в успіху проекту".

У сукупності підвищені вимоги до компанії і серія перевірок (юридичних, бізнесу, аудиторської) і створюють враження тривалості. Але, по-перше, значна частина названих робіт має подвійне значення. Так, аудит і перевірка бізнесу служать не тільки отриманню фінансуванню, але і кращому розумінню компанією власного стану справ і проекту. По-друге, бюрократизм процедури впливає на те, що не тільки позичальник, а й компанія переконується в якості пропонованого до фінансування проекту. "На ЗАТ "Миронівський хлібопродукт" я вийшла через банк, в якому вони обслуговувалися. Перша зустріч з главою компанії Юрієм Косюком була вельми кумедна, так як він не дуже розумів, хто ми такі і шпигунами якого виробника курятини є, - з посмішкою згадує Олена Волошина. - Проте через 10 місяців наша перша угода відбулася, вже пройшла друга. І сьогодні наші партнери вже не сумніваються в тому, що наша бюрократія важлива і корисна для них так само, як і для нас".

І до обмежень - підхід творчий

Однак не тільки до позичальника пред'являються умови щодо входження МФК в проект. Величезна кількість обмежень накладена і на самий підрозділ Світового банку, яким МФК є. Найважливіше серед таких обмежень - обсяг можливого фінансування з боку МФК, яке, в принципі, не може досягати більше, ніж 50% від вартості проекту. Таким чином, позичальник повинен бути заздалегідь готовим до того, що якщо він пропонує проект в "зеленому полі" (greenfield project - господарський проект в економічно неосвоєній, непромисловій зоні або ширше, "проект з нуля") і цей проект вартістю менше $50 млн. , то МФК може профінансувати не більше 35% від його вартості. Причому незалежно від того, в якій формі він проводиться - кредит, інвестиція, комбіноване фінансування. Якщо українська компанія шукає фінансування для проекту з обсягом понад $ 50 млн., то частка МФК може скласти вже не 35, а 25%. Дещо м'якші умови по проектам розширення (як, наприклад, у випадку з "Сандорою", "Миронівський хлібопродукт" або "Галнафтогазом"). Тоді участь МФК може досягти 50% від вартості проекту розширення за умови, що проект не буде перевищувати 25% капіталізації компанії. "Правда, в кожному проекті проявляється специфічність, - ділиться секретами Олена Волошина. - Наприклад, що вважати проектом? Можна вважати тільки те, що буде робитися від поточного дня і в найближчі два роки (звичайний термін входження фінансування). Але можливо також врахувати у вартість проекту те, що компанія вже вклала в даному напрямку. Можна творчо підійти до питання і при існуючих обмеженнях".

Ресурс на заздрість конкурентам

Після виконання всіх умов, проходження всіх процедур перевірки компанія отримує головний для себе приз - терміни і ставки. МФК - нестандартна публічна організація - базові ставки не розкриває. Відомо лише, що процентна політика МФК в області кредитів передбачає використання двох видів процентних ставок - плаваючої і фіксованої. Плаваюча прив'язана до LIBOR з урахуванням спреду, що відображає ризик країни і ризик проекту. "Процентна ставка також може бути нижчою в тому випадку, якщо в неї не закладаються ризики, - додає О. Волошина. - Так, якщо нідерландська компанія, яка створює аналогічний бізнес в Україні, забезпечує угоду своїми національними активами, то ризик країни знімається. Тому ми і неохоче говоримо про розмір базової вилки - процес занадто індивідуальний".

Участь в проектах компанії МФК діє як штамп, який свідчив про якість бізнесу.

Як показує практика, більшість українських компаній "не люблять" процес нарахування і виплати дивідендів. МФК при інвестуванні в капітал також часто накладає обмеження на виплаті дивідендів. "Ми - довгостроковий інвестор, завдання якого - розвинути підприємство. Тому часто ми й самі не "виймаємо" дивіденди і обмежуємо інших акціонерів через вимоги про дотримання фінансових показників. І тільки якщо компанія ці вимоги перевиконує, вона стає здатною виплачувати дивіденди", - пояснює Олена Волошина. При цьому МФК зазвичай входить в капітал у вигляді класичного міноритарного акціонера. Тобто її частка в статутному капіталі не перевищує 20% і найчастіше коливається від 10 до 15%. Це залишає за корпорацією право участі в раді директорів. Даним правом МФК користується рідко і лише у випадках, коли має підстави вважати, що це необхідно для контролю над компанією. Причинами входження в капітал зазвичай стає перевантаженість проекту кредитними ресурсами і можливість взяти ризик сьогодні і отримати дохід завтра. Хоча до рішення про входження в капітал концерну "Галнафтогаз" МФК прийшла зовсім з іншої причини - ініціатива виходила від самої компанії.

Що ж стосується термінів фінансування, то вони, як правило, в середньому становлять 7 років.

Під знаком якості бізнесу

Крім здешевлення і подовження ресурсів, які залучаються, співпраця з МФК для української компанії може дати ще ряд переваг:

  1. поліпшення іміджу в очах інвесторів;
  2. допомога у фінансуванні;
  3. допомога в реалізації проектів.

Якщо українська компанія прагне до залучення фінансування з боку інституційних інвесторів або будує стратегію виходу на IPO, то участь в проектах компанії МФК діє як штамп, який свідчив про якість бізнесу. МФК має солідну репутацію і кредитний рейтинг, найвищий з можливих.

Це легко простежується в разі синдикованого кредитування за участю МФК. "Допомога в пошуку фінансування була надана за проектом готелю "Свята Софія". Вартість проекту обумовлювала кордон нашої участі на рівні $13 млн., тоді як необхідно було отримати $29 млн. В даному випадку з нашою допомогою компанія вдалася до синдикованому кредитуванню за участю ряду іноземних банків, - пояснює Олена Волошина. - до речі, цей механізм дуже вигідний і банкам, які в іншому випадку просто не можуть провести фінансування українського позичальника на такий термін". Правда, в разі синдикованого кредитування умови диктує вже комбанк (що обумовлено в основному вимогами до створення резервів, що досягають в такому випадку іноді 100%).

Крім фінансової допомоги, компанія в результаті роботи з МФК набуває досвід співпраці з якісним інвестором і може скористатися допомогою цієї організації в реалізації нефінансових проектів. Досвід, пов'язаний з проходженням безкоштовної експертизи та оцінки проекту (вже на платній основі), унікальний тим, що проводиться профільними фахівцями в даному бізнесі і кредитуванні, які мають кращу практику. "Якщо кредитний офіцер працює над проектом в сфері рітейлу, то він має досвід аналогічної роботи в декількох країнах. Якщо над проектом працює технічний фахівець, то це фахівець з 30-річним досвідом. За той час, поки він спілкується з керівництвом компанії про те, як несеться курка, як повинні бути розташовані полиці в магазині, як треба організувати додаткові сервіси в роботі автомийки, фірма отримує унікальну інформацію про кращі світові підходи до роботи", - говорить Олена Волошина.

Проекти МФК з технічної допомоги компаніям пов'язані з різними проектами. В Україні діє вісім проектів, що фінансуються різними країнами і МФК, таких як допомога в корпоративному управлінні. Примітно, що в Україні над інвестиційними проектами корпорації працюють чотири людини, в той час як над проектами допомоги - близько 100. Важливість такої допомоги для компаній доводиться і тим, що в ряді випадків вони співфінансують нестандартні проекти.

В Україні цією можливістю скористалися, наприклад, компанії "Сандора" та "Миронівський хлібопродукт", які по лінії технічної допомоги проводять на своїх виробництвах впровадження стандарту НАССР (Hazard Analysis and Critical Control Point - аналіз ризиків і концепція критичної контрольної точки). Це система управління процесами по всьому ланцюжку виробництва від сировини, матеріалів і упаковки до доставки готової продукції кінцевому споживачеві, спрямована на усунення (або мінімізацію до прийнятного рівня) можливості виробництва і потрапляння до споживача харчової продукції, небезпечної для його здоров'я. Обидві компанії також отримують по лінії технічної допомоги консультування з корпоративного управління. Сюди входить консультування в питаннях створення ради директорів, кодексу корпоративного управління, що особливо важливо для компаній, "підростаючих" до розміру великих - коли ручне управління власниками стає просто неможливим. Адже коли компанія має оборот в $10 млн., то власник здатний сам керувати всіма оперативними процесами. Але якщо бізнес виріс до оборотів в $200 млн., то власник не може одночасно вирішувати стратегічні питання збільшення капіталізації, фінансування і безліч інших завдань, а також одночасно контролювати поточні платежі, роботу з новими клієнтами. Якщо компанія динамічно розвивається і бажає розвиватися далі, вона повинна ставати якісною, найкращим чином використовуючи якісне фінансування, якісний менеджмент, управління для реалізації своїх переваг над конкурентами.

Поділитись