"Дизель" наступає 95-му на п'яти
28.11.2006

"Дизель" наступає 95-му на п'яти

Ціни на пальне зменшилися, як це і обіцяв уряд.
 
Згідно з підписаним між Кабміном та основними операторами українського ринку нафтопродуктів меморандумом, бензин марки А-95 має коштувати не більш ніж 3,65 гривні за літр, а дизельне пальне - не більш ніж 3,60. Тобто до популярної високооктанової марки бензину і до колись доступного "дизелю" встановили майже однакову планку. Від такої "зрівнялівки" найбільше потерпають ощадливі водії, які свого часу перевели свої авто на дешевше пальне.

Попит породжує пропозицію

Раніше ціни на пальне струнко вишиковувалися у порядку зростання відповідно до марки бензину: 76-ий був дорожчим за дизельне пальне, 92-ий - дорожчий за 76-ий і так далі. Тепер цей логічний ряд порушено. Середні ціни на дизельне пальне по Україні вже перевищили ціну на 76-80-ий бензин, подекуди зрівнялися з 92-им і впритул наблизилися до 95-го.

За даними Liga, максимальна ціна на бензин марки А-95 у роздрібній торгівлі - в Донецькій області (3,90 грн. за літр), мінімальна - у Харківській області (3,55 грн./л).

Середня ціна дизельного пального зафіксована на рівні 3,58 грн./л. Максимальна ціна - в Луганській області - 3,70 грн./л, мінімальна - у Вінницькій області - 3,43 грн./л.

На Львівщині, згідно з моніторингом Державної інспекції з контролю за цінами у Львівській області, дизельне пальне в середньому коштує 3,56. За станом на вчора, бензин А-76/80 коштує на АЗС у середньому 3,40 за літр, 92-ий - 3,55, 95-ий - 3,65, а 98-ий - 4,77. Як сказав у коментарі "Високому Замку" заступник начальника Державної інспекції з контролю за цінами у Львівській області Ярослав Куцько, ціни на нафтопродукти не регулюються на державному рівні - на ринку їх формують попит і пропозиція.

- Якщо на дизельне пальне більший попит, - каже Ярослав Куцько, - то ця ціна прирівнюється до ціни на більш високооктанові марки бензину.

Це можна пояснити тим, що автолюбителі і перевізники перевели свої авто на дизельне пальне. Тому останнім часом дизельне пальне користується популярністю.

За словами прес-секретаря концерну "Галнафтогаз" Олеся Пограничного, останнім часом у світі спостерігається тенденція зростання цін на дизельне пальне. Пограничний вважає, це явище не могло не вплинути на український ринок нафтопродуктів, оскільки на ньому зростає питома вага імпортного "дизеля".

Оператори ринку нафтопродуктів кажуть, що останнім часом зменшують націнку на дизельне пальне, аби воно не перевищило ціну на 95-й бензин... Як довго триватиме така тенденція, ніхто не береться прогнозувати. Однак через високу ціну на солярку автоперевізники не погоджуються знижувати тарифи на перевезення.

А тим часом у Донецьку...

Минулого тижня донеччани пригадали, що таке дефіцит пального. На деяких автозаправних станціях бензин марки А-95 за готівку просто не продавали, на інших АЗС бензин після раптового подешевшання пішов угору. Подорожчання пального відбулося і в інших областях України.

У Донецьку автомобілісти останнім часом скаржилися на те, що автозаправні станції мереж ТНК, "PitStop" й "Форсаж" торгують 95-м бензином по 3 грн. 90 коп. за літр. Як повідомляє "Українська правда", АЗС мережі НП "Альянс" просять за літр А-95 3 грн. 69 коп. АЗС мережі "Гефест" роздрібний продаж А-95 за готівку не здійснюють. За безготівковим розрахунком вартість цього виду пального у "Гефеста" становить 3 грн. 90 коп.

Як повідомляє ProUA, один з керівників "Альянсу" повідомив, що компанії невигідно за готівку реалізовувати бензин за такими цінами, які встановили "законодавчо". А прес-служба ЗАТ "Гефест" поширила офіційний коментар: "На сьогодні роздрібна ціна на бензин А-95 становить 3,65 грн./літр, ДП - 3,60 грн./літр, таким чином, умови меморандуму виконуються. У даний момент, у зв'язку з дефіцитом пального, на всіх АЗС "Гефест" пальне відпускається за безготівковим розрахунком, і зобов'язання перед корпоративними клієнтами продовжують виконуватися. Щодо безготівкових розрахунків, то вони стосуються гуртових продажів, а за меморандумом передбачене зниження цін у роздрібі".

На Львівщині ціни на пальне наразі залишаються стабільними. Як повідомили "ВЗ" в компанії "Галнафтогаз", нинішня ціна на пальне є адекватною - вона продиктована ринком. А тому ніякого дефіциту не повинно виникнути. 

Коментар для "ВЗ"

Володимир Саприкін, директор енергетичних програм Центру ім. Разумкова

Український ринок нафтопродуктів, якщо його можна назвати ринком у повному сенсі, не завжди вчасно і не завжди адекватно реагує на світові тенденції. Щодо регулювання ринку нафтопродуктів і нагляду за ним, є питання до відповідних державних органів. Чому наші оператори не відреагували на зниження світових цін на нафту - це питання роботи уряду, і головним чином Антимонопольного комітету. Лише він може змусити компанії дотримуватися "правил гри", тобто виконувати українське законодавство щодо конкуренції. Саме цей комітет має регулювати ринок, але, на жаль, йому це майже не вдається.  Головним чинником зниження цін в Україні, як і в інших країнах, є світові
тенденції, тобто падіння цін на нафту впродовж двох місяців. Це було головним двигуном зниження, а уряд просто оформив його і примусив українські нафтові компанії адекватно реагувати на зміни на світовому ринку. Дефіцит, який виник з бензином у Донецьку, на мою думку, штучний - не було підстав обмежувати продаж бензину, відпускаючи його лише за безготівковим розрахунком. Швидше за все, місцеві оператори вирішили притримати бензин, щоб потім заробити. Адже коли виникає дефіцит, то компанії можуть підняти ціни.

Поділитись