З настанням холодів турбот у автомобілістів традиційно додалося, особливо у тих, чиї машини оснащені дизельним двигуном. Їм доводиться бути особливо пильним, адже ДТ має властивість парафінізуватися при низьких температурах. Негідна солярка на морозі швидко перетворюється в кисіль – і прощай фільтри. Тому багато водіїв з досвідом рекомендують взимку не розмінюватися на дрібниці, а купувати на заправках тільки іменне дизпаливо. Фахівці Інституту споживчих експертиз вирішили перевірити, чи дійсно ДП з ім'ям є гарантією від замерзання на дорозі.
Тест-контроль
Результати тестів доводять, що в цілому брендові сорти «дизеля» виправдовують свою ціну. Відхилення від нормативів виявлено тільки у Shell (по цетановому показнику), випадіння за межі Євро-5 – тільки у ANP. Разом з тим, в цьому іменному сегменті виявлені свої беззаперечні лідери. Наприклад, ДП Pulls Diesel Арктика від мережі ОККО під час лабораторних випробувань показав рекордну межу замерзання-40°С. Експерти навіть перевірили зразок. Але результат виявився той же. Така ось цікавинка нинішнього дослідження. Детальніше про нього нижче.
Експерти ІСЕ придбали «солярку з ім'ям» в 10 мережах: ANP (Energy), КЛО (Ventus diesel), Shell (V-power diesel), Socar (Nano ДТ), ОККО (Pulls Diesel Арктика), Лукойл (ЕКТО Diesel Арктика), WOG (Mustang ДП +), Укравто (ДП плюс), ТНК (Євро) і Газпромнефть. Все пальне перевірялося по 4 критеріям: температура фільтрування та цетанове число – ці два показники особливо важливі взимку, а також вміст сірки і температура спалаху.
Морозостійкість
Випробування на визначення граничної температури фільтрування показали – абсолютно всі придбані зразки є «зимовим» пальним. Причому 5 з 10 не просто зимові, а арктичні, тобто їх можна заправляти в найбільш сурову зиму і в найвимогливіші автомобілі. На зустрічне запитання: «А навіщо в наших умовах використовувати дизельне пальне, призначене для арктичних умов?» відповідь проста: це якраз той випадок, коли краще перестрахуватися. Адже коли градусник опускається до -15-20 °С, реальна температура за вікном, припустимо, в сиру погоду або при сильному вітрі, може бути нижчою. Заглохнути в пургу на трасі – перспектива не з приємних. Тому дуже важливо мати в паливному баці запас міцності.
Отже, «полярниками»-рекордсменами за температурою фільтрації стали зразки ОККО Pulls Diesel Арктика (гранична температура – мінус 40 °С) і Лукойл ЕКТО Diesel Арктика (гранична температура – мінус 35 °С). У решти учасників, чиє пальне повністю відповідає нормативам, не більше, ніж -30 градусів, але і не менше, ніж -18.
Цетан
У чому значимість цетанового числа? Цей показник визначає період затримки займання паливної суміші – тобто той проміжок часу, який проходить від моменту вприскування пального до початку його горіння. Чим нижче цетанове число, тим жорсткіше працює дизельний двигун, більша витрата пального і димність відпрацьованих газів. У морози високе цетанове число забезпечує більший ККД дизельного двигуна і його швидкий запуск.
Крім Shell (47 одиниць при нормативі 49), ніхто з випробовуваних не опустився нижче нормативу, а солідний запас міцності продемонстрували два зразки – Лукойл ЕКТО Diesel Арктика (51 одиниця), і ОККО Pulls Diesel Арктика (51 одиниця).
Сірка
Головний «екологічний» показник дизпалива – вміст сірки. Хоча продукти згоряння сірки боляче б'ють не тільки по навколишньому середовищу, а й по двигуну. Сірка, вона і взимку, і влітку, як то кажуть, одного кольору. За українськими стандартами допускається різна частка сірки в дизпаливі різних видів. Для виду II (відповідає Євро-4) – не вище 50 мг/кг, а в пальному виду I (Євро-5) – і зовсім не більше 10 мг/кг. Так ось з усіх повірених зразків найбруднішим виявилося пальне Energy від ANP. Решта вписалися в вид І. І це радує. Оскільки в звичайному, неіменному, дизпаливі, що продається на українських АЗС, сірчаність набагато вища.
Спалах
Нарешті, останній значущий для нашої перевірки показник – температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру займання пального і вказує в першу чергу на пожежонебезпеку пального. Крім того, якщо даний показник нижче нормативу, це може свідчити про попадання в дизпаливо легких фракцій. Що ж, з температурою спалаху проблем не було ні у кого, хоча в торішньому дослідженні такі випадки бували.
Разом
Головний висновок з нинішнього дослідження такий. Навіть в сегменті іменного ДП є своя внутрішня градація марок за якістю і фізико-хімічним параметрам. Є кращі, а є кращі з кращих. Але в цілому – залік. А це означає, що іменні сорти коштують-таки своїх грошей. Адже доплачуючи не так вже й багато у порівнянні з ціною звичайного дизпалива, автомобіліст набуває впевненість, що продукт його не підведе.
Дослідження по ДСТУ 4840: 2007 до дизельного палива поліпшеної якості | Гранична температура фільтрування, °С | (Норматив - не вище мінус 15 °С (марка Е), мінус 20 °С (марка F) | Цетанове число, од. (Норматив - не менше 51) | Вміст сірки, мг\кг (норматив - не більше 10 (вид І) або 50 мг/кг (вид ІІ)) | Температура спалаху в закритому тиглі, °С | (Норматив - не нижче 55 °С) | Марка, вид | |
ANP Energy | - 20 °С | 51 | 16 | 61 | марка F вид ІІ | |||
КЛО Ventus diesel | - 20 °С | 51 | 6 | 55 | марка Е вид І | |||
Socar (Nano ДП) | - 20 °С | 52 | 6 | 73 | марка Е вид І | |||
ТНК (Євро) | - 19 °С | 52 | 5 | 72 | марка Е вид І | |||
Газпромнефть | - 18 °С | 51 | 5 | 68 | марка Е вид І |
Дослідження по ДСТУ 4840: 2007 до дизельного палива поліпшеної якості арктичного класу | Гранична температура фільтрування, °С | (Норматив - не вище мінус 20 °С (клас 0), мінус 26 °С (клас 1) | Цетанове число, од. (Норматив - не менше 49) | Вміст сірки, мг\кг (норматив - не більше 10 (вид І) або 50 мг/кг (вид ІІ)) | Температура спалаху в закритому тиглі, °С (норматив - не нижче 55, °С) | Клас, вид | |
ОККО Pulls Diesel Арктика | - 40 °С | 51 | 6 | 65 | Клас 1, вид І | ||
ЛУКОЙЛ ЕКТО ДП | - 35 °С | 51 | 5 | 62 | Клас 1, вид ІІ | ||
Shell V - Power Diesel | - 35 °С | 47 | 5 | 62 | Клас 1, вид ІІ | ||
WOG Mustang + | - 28 °С | 49 | 5 | 57 | Клас 1, вид І | ||
Укравто ДП + | - 27°С | 49 | 4 | 65 | Клас 1, вид І |
Довідка: Дизельне пальне дуже чутливе до знижених температур через присутність в ньому парафінових вуглеводнів з високою температурою застигання. Наприклад, в літній солярці парафіни випадають вже при -5 °С (пальне мутніє). При температурі -10 °С літня солярка загусає і забиває паливні фільтри. Зимова солярка більш «морозостійка»: гранична температура фільтрування повинна бути не вище мінус 15 °С (для ДСТУ 4840: 2007 марки E) і мінус 20 °С (для ДСТУ 4840: 2007 марки F). Новим ДСТУ також передбачені вимоги для ДП, призначеного для експлуатації в умовах арктичного клімату. В цьому випадку ДП ЄВРО ділять на класи: клас 0 - гранична температура фільтрування мінус 20 °С; клас 1 - гранична температура фільтрування мінус 26 °С.