Україна знаходиться на порозі бензинової кризи. Переробка нафти на вітчизняних НПЗ стрімко скорочується. Постачання нафті на вітчизняні нафтопереробні заводи минулого місяця впали на 42%, а її переробка - на 16%. У Міністерстві палива і енергетики ці дані вчора не спростували. Експерти вже прогнозують дефіцит бензину або збільшення зафіксованих урядом цін.
Сергій Сапегин, керівник центру "Психея", говорить, що в листопаді простоювала більше половини українських НПЗ. "У цих умовах очікується, що бракуючі об'єми палива компенсуються за рахунок імпорту. Але світові ціни на паливо підросли і в умовах фіксованих
роздрібних цін. На АЗС бензин або зникне з продажу або Кабміну доведеться підняти ціну А-95 до 4,10 гривни", - вважає експерт.
У серпні 2006 року Кабінет Міністрів підписав меморандум про партнерство між операторами ринку нафтопродуктів. У обмін на обіцянку надати пільги при реконструкції НПЗ Кабмін зобов'язав компанії зафіксувати ціни на рівні 3,65 гривни на бензин А-95, і 3,6 гривни на дизельне паливо, а також збільшити переробку нафти в об'ємах, що
забезпечують попит українських споживачів. За даними центру "Психея", тільки за період з 6 листопада по 6 грудня внутрішні оптові ціни на бензин А-92 виросли на 4%, а на бензин А-95 - на 6%.
Зараз, за даними Державної інспекції з контролю за цінами, в Тернопільській, Рівненськой і Івано-Франківській областях паливо на АЗС подорожчало в середньому на 10 коп.
"Причина - дефіцит палива", - пояснив Олесь Пограничний, прес-секретар концерну "Галнафтогаз", оператора мережі заправок "ОККО".
Виконавчий директор компанії "ЯВА" Микола Орлов відзначає, що вартість високооктанових бензинів в цей час за кордоном збільшилася на 4%. "Мало того - їх не так просто купити із-за скорочення об'ємів переробки білоруськими НПЗ", - відзначає він.
Дефіцит пального зараз намагається компенсувати Кременчуцький НПЗ (ЗАТ "Укртатнафта"), який в листопаді збільшив виробництво бензину на 18,8% (132 тисячі тонн), дизпаливо - на 23,4% (165 тисяч тонн). Окрім цього, за словами Ірини Ковальчук, заступника розділу Департаменту по рекламі і PR "ТНК-ВР Україна", в грудні на Лисичанському НПЗ планують переробити 0,5 мільйона тонн нафти.
Протягом вересня-листопада цією компанією було імпортовано близько 60 тисяч тонн бензинів і 100 тисяч тонн дизельного палива. Всього ж у 2006 році "ТНК- ВР Україна" імпортувала 150 тисяч тонн дизеля і 130 тисяч тонн бензинів. "Це значно більше імпорту палива в 2005 році, коли таких постачань фактично не було", - пояснила Ковальчук.