Електромобілі можуть стати дешевшими
27.05.2015

Електромобілі можуть стати дешевшими

Депутати Верховної ради 21 травня в першому читанні прийняли два законопроекти, які спростять ввезення електромобілів в Україну. Якщо закони будуть прийняті, ціна на електрокари в країні може значно знизитися, пише Forbes.ua.

Першим законопроектом – №1674 – пропонується внести в закон України «Про Митний тариф України» зміни, що стосуються скасування ввізного мита на транспортні засоби з електричними двигунами. Крім автомобілів, в цю категорію потрапляють велосипеди, тролейбуси, транспортні засоби для перевезення радіоактивних речовин, а Другий проект закону – №1912 – передбачає внесення змін до Податкового кодексу України, згідно з якими електромобілі до 1 січня 2020 року не обкладатимуться ПДВ та акцизним збором за їх ввезення в країну.

«Ми дуже сподіваємося, що обидва закони пройдуть всі стадії голосування і будуть прийняті, – підкреслює керівник Tesla Motors Club Ukraine Назар Шимоне-Давида. – Це допоможе знизити вартість електромобілів на 30%, що зробить їх більш доступними для українців. Наприклад, якщо Tesla зараз коштує $100 000, то після прийняття законів – вже близько $70 000. Для багатьох це суттєва різниця».

За словами Шимоне-Давида, ці заходи потрібно було прийняти раніше. «Наша держава захищає митами своїх виробників від конкурентів ззовні. Але ж в Україні немає виробників електромобілів, від кого захищатися?» – задає він риторичне питання.

Керівник компанії «Біо Автомотив» Сергій Богуш вважає, що затягування процесу з ухваленням законів можна пояснити двома причинами: відстоюванням власних бізнес-інтересів деякими групами впливу в парламенті і загальним нерозумінням перспектив цього сегмента авторинку. «Від партії «Опозиційний блок» не було жодного голосу. Очевидно, чиї інтереси вони відстоюють. А ситуація навколо репліки Тетяни Чорновол була викликана тим, що вона просто не до кінця розібралася в питанні», – говорить він.

Чи зможе прийняття податкових змін на законодавчому рівні суттєво змінити ситуацію на ринку?

Компанія Сергія Богуша входить в українську Асоціацію учасників ринку електромобілів, яка була створена для популяризації електрокарів в країні. Незважаючи на скептичний настрій, за відомостями асоціації, в Україні вже їздить близько тисячі електромобілів. Шимоне-Давида уточнив в бесіді з Forbes, що сотня з них – Tesla. Також серед українців популярні Renault Fluence ZE і Zoe, Nissan Leaf, машини марки Bio Auto і електричні моделі від Audi, Mini і інших.

На поточний момент досить скромні автомобілі від Renault і Nissan, оснащені електродвигуном, коштують великих грошей – понад 22 000 євро, не кажучи вже про Tesla. Також не варто забувати про необхідність придбати спеціальну зарядку для електрокара. Зниження ціни від 10% до 30% (в залежності від внесених змін) зробить такі автомобілі більш доступними. Хоча на ринку є безліч бюджетних варіантів з невеликими за обсягами двигунами, які можуть скласти конкуренцію електрокарам. Наприклад, Toyota Yaris, Peugeot C 107 або Citroen C1, витрата пального в яких тримається на рівні 4 л/100 км.

Ціни на ці авто складають близько 12-15 тисяч євро, але, на відміну від електромобіля, вони не залежать від обмеженої кількості заправок.

Заправки – досить болюче питання для прихильників електромобілів, але разом з тим, на думку керівника Tesla Motors Club Ukraine, проблема сильно перебільшена. За інформацією асоціації, в країні зараз налічується близько 50 заправок. Встановлені вони мережею АЗК «ОККО», а також ресторатором Дімою Борисовим (біля закладів, які йому належать) та іншими ентузіастами. Заплановану на 2016 рік установку декількох пунктів зарядки підтвердили і в Tesla Motors.

Безумовно, цього поки недостатньо для вільних подорожей по країні. Одного заряду середньому електрокару вистачає для подолання відстані від сотні до двох сотень кілометрів; Tesla може похвалитися трохи більшим автономним пробігом. А це означає, що при тривалих переїздах необхідно закладати в маршрут ще і час на зарядку авто.

Показовий приклад – експериментальна поїздка на Nissan Leaf киян Олександра Кравцова і Володимира Романцова з Києва до Рівного і назад. Відстань – понад 600 км. В дорозі було проведено 9 годин і 20 хвилин, з яких майже 5 годин 40 хвилин пішло на заправку електромобіля.

За словами водіїв, на заправках «ОККО» авто заряджалося по 1% за хвилину, відповідно, для повної зарядки потрібно більше 1,5 години. При цьому, як відзначають учасники експерименту, при правильному стилі водіння авто може проїхати навіть більше заявленої виробником відстані. Проте, на звичайному автомобілі з бензиновим або дизельним двигуном цей же маршрут можна було подолати в два-три рази швидше. Втім, важливо, що вся поїздка обійшлася в 15 гривень, які були витрачені на зарядку автомобіля вдома: мережа «ОККО» поки надає свої послуги безкоштовно.

На даний момент проблема полягає в тому, що в Україні ще слабо розвинена інфраструктура для електромобілів, тому відправлятися на них в тривалі поїздки – небезпечно. Крім того, подібні вояжі затратні за часом. У США, наприклад, Tesla активно розвиває технологію швидкої зарядки авто, яка займає всього кілька хвилин. В Україні такої можливості немає: відповідно, в міжміських подорожах потрібно бути готовими до того, що на поповнення запасу енергії в електродвигуні будуть йти годинник. Інша справа – використання електромобіля в межах міста, де подібний транспорт здатний цілком комфортно існувати. Заряджати його можна вночі, як мобільний телефон.

«Ми встановили першу заправку в 2014 році, але вже зараз бачимо величезний попит, – пояснює Forbes засновник і керівник компанії e-Line Владислав Родін. – Це як снігова куля: ми ставимо одну – з'являється три нових запити». Компанія Батьківщина вже чотири роки займається розробкою і установкою заправок для електромобілів. В створення e-Line було вкладено близько $500 000, але для засновника важливо інше – компанія повністю українська: «Так, ми купуємо дрібну електроніку за кордоном, але весь дизайн, проекти, метали – все наше». Компанія вже поставила сім заправок в Одесі, Львові, Дніпропетровську та Києві, і в даний момент працює над виконанням ще 15 замовлень.

Досвід показує, що сьогодні електромобіль – це більше економія на пальному. Богуш розповів, що електромобіль обходиться йому в 20 разів дешевше машини на бензиновому двигуні. Вартість поїздки на відстань в 200 км обійдеться на електрокарі в суму від 10 до 30 гривень (в залежності від тарифу на електроенергію), тоді як на бензинове авто навіть з малим об'ємом двигуна піде понад 150 гривень.

Істотний бонус для господарів електромобілів – громадські заправки для електрокарів сьогодні повністю безкоштовні. «Їх встановлюють власники торгових центрів і ресторанів, щоб привернути публіку. Витрати на енергію при цьому мінімальні», – пояснив Родін, зарядки якого коштують близько $2000. Говорити про введення плати за заправку не поспішає і Богуш, вказуючи на те, що в країні поки навіть немає повноцінно сформованого ринку, все робиться силами ентузіастів.

Наприклад, на тих же «ОККО» встановили 34 заправки повністю за свій рахунок, але розвивати цей напрямок компанія не поспішає. «Ми поки вивчаємо попит, і планів по відкриттю нових станцій у нас немає», – розповів Forbes Олег Дорожовець, представник прес-служби мережі автозаправних станцій. «Якщо Верховна Рада ухвалить закони, це буде лише перший крок на шляху змін, до яких вже давно прийшла Європа. Для них електромобілі представляють можливість знизити ресурсозалежність і боротися за поліпшення екології. У нас в країні цього поки не розуміють», – резюмував Богуш.


tristar.com.ua​

Поділитись