Віце-президент Концерну Галнафтогаз (мережа АЗК ОККО) Юрій Кучабський розповів про ціни на бензин і проблеми українських НПЗ
- У чому, на вашу думку, справжня причина проведення розслідування щодо імпорту на ринку нафтопродуктів?
- Я вважаю, що справжня причина в тому, що фактично власники нафтопереробних заводів (НПЗ) тривалий час не вкладали гроші в розвиток виробництва. На сьогоднішній день пріоритети нафтових компаній помінялися. Сьогодні пріоритетом номер один нафтових компаній є видобуток. Енергоносії в дефіциті, їх споживається все більше і більше, тому нафтові компанії і концентруються, вкладають свої гроші в розвідку і видобуток. Для них НПЗ не є пріоритетом. Тому що потужностей нафтопереробних заводів занадто багато - і в Україні, і в цілому в Європі. Таким чином, власники не хочуть вкладати в модернізацію заводів. А в неї вкладати потрібно.
- Наскільки критична модернізація українських НПЗ?
- Фактично, при високій ціні на нафту дуже важливим аспектом є глибина переробки. І чим сучасніші заводи, тим більше вони з нафти вичавлюють дорогих продуктів - бензину і дизельного палива. Зараз же українські заводи не модернізовані, вони неконкурентні.
Тому нафтові компанії, які володіють НПЗ, шукають таким чином собі різні пільги, в тому числі у вигляді мит, щоб заробляти, не вкладаючи, і закритися від конкуренції з такими ж заводами, але модернізованими, в Європі і країнах Митного союзу. Я думаю, в цьому справжня причина розслідувань.
- Виходить, що одних трейдерів хочуть змусити спонсорувати модернізацію НПЗ, що належать іншим трейдерам?
- Не тільки трейдерів, але і споживачів нафтопродуктів.
- Коли очікуються результати розслідування? Якщо мито на імпорт все ж введуть, ви підвищите відпускні ціни або поступитеся маржею?
- У нас немає стільки маржі, щоб компенсувати введення мит на імпортне пальне. Якщо таке трапиться, ціни на пальне в Україні будуть зростати.
- АМКУ нещодавно рекомендував низці операторів, в тому числі і ОККО, знизити ціни на брендові бензини. Ви прислухалися до цих рекомендацій?
- Так, рекомендації були, але хочу підкреслити, що наше ціноутворення йде від ринку. Ми від ринку і ставимо ціни. І вони у нас завжди були економічно обгрунтованими.
- Брендове пальне називають бензином для багатих. Вважається, що це лише маркетинговий хід роздрібних мереж ...
- Я не розумію, навіщо АМКУ цим бензином займатися. Адже преміального бензину не так багато споживається в Україні насправді. Важливішим я вважаю дизельне паливо.
В країні споживається не просто багато дизеля - цей вид пального є однією зі складових в собівартості інших товарів. Це і сільське господарство, це і перевезення товарів. Це більш важливий сегмент пального, ніж бензин, наприклад.
- У Раді зареєстрований урядовий законопроект, за яким НАК Нафтогаз України звільняють від мита на ввезення нафти і перший продаж вироблених з неї нафтопродуктів. Аргумент уряду - держмонополіст дозволить контролювати ситуацію на ринку бензину. Ви з цим згодні?
- Я не розумію цього законопроекту. Адже якщо грати по-чесному, то цей документ нафтопереробці нічого не дає. Тому що все одно рано чи пізно ПДВ потрібно буде заплатити. І фактично це лише відстрочка (якщо, звичайно, по-чесному працювати) в терміни сплати ПДВ. Це лише невелика економія на оборотних коштах, вона на економіці собівартості того ж бензину не так сильно позначається.
Але при цьому існує величезний ризик, що цей ПДВ не буде сплачено. Тоді це буде зовсім інша пісня. Тоді це дозволить як би і монополізувати ринок, і отримати додаткову економіку для НАКу. Але це неконкурентно.
- Зараз держава контролює ринок шляхом встановлення граничних цін. І хоча ці ціни по суті законодавчо не носять обов'язковий характер, практично всі оператори їх дотримуються. Звідки такий послух? Як держава змушує вас триматися цих цін?
- Насправді це все не так. У нас в країні державного регулювання цін немає. Зокрема, експертно-аналітична група, вона не граничні ціни встановлює - це є індикатор ціни, який показує, що відбувається з ринком. І в якийсь момент ринок може бути вищим цього індикатора. Наприклад, в сезони, коли занадто велике споживання: десь залізниця може не справлятися з поставками, десь цистерн не вистачає і т.д. Навпаки, в якісь періоди, коли ринок "переливається", може бути нижчим. Цей індикатор показує, що відбувається з ринком. І насправді це не є обов'язкова ціна.
- А як ви оцінюєте роботу експертно-аналітичної групи?
- Сама робота експертно-аналітичної групи є позитивною. Якщо ви в курсі, то в цьому році і в Росії, і в Білорусі, і в Казахстані була криза по бензину. Були місяці влітку, коли на автозаправних станціях або обмежувався опт, або просто не було бензину. Це в Росії, яка є нафтовидобувної країною! Така ситуація склалася через те, що вони неправильно спланували. Український ринок цього не бачив. Всі забули, що таке кілометрові черги і ніде заправитися.
Я вважаю, що в цьому році ринок дуже добре відпрацював. Не було ніяких криз. Дуже хороший приклад - ініціатива Міненерговугілля щодо зменшення акцизного збору на літні місяці. Фактично не було цінових сплесків, коли ціни були просто стельові, я маю на увазі світові ціни на бензин. Україна дуже м'яко це пройшла, і не було ніяких проблем.
- Ціни на бензин застигли на місці, і експерти не прогнозують змін до кінця року. Що, на вашу думку, буде з цінами в першому кварталі 2012?
- Не можу сказати по одній простій причині - ми дуже мало впливаємо на ціну на бензин. Тому що насправді наша маржа, вона дуже невелика.
- А скільки в середньому становить маржа?
- В середньому чиста рентабельність у нас - близько 3%.
- Які головні складові ціни бензину в роздробі?
- Найголовніша складова ціни на бензин - це світові ціни на нафту, які прогнозувати неможливо. І друга найбільша складова - це податки. Які будуть податки в наступному році? Є, наприклад, сьогодні законопроект щодо підвищення акцизних зборів. Якщо він пройде, то будуть одні ціни, якщо не пройде - будуть інші. Тому мені важко прогнозувати.
- Як підвищаться ціни, якщо підвищення акцизів все ж затвердять?
- Умовно кажучи, кожні 10 євро акцизу додають близько 10 копійок в роздрібній ціні пального.
- Давайте поговоримо про мережу ОККО. Як змінилася кількість АЗС з початку року? Є плани по розширенню?
- У цьому році ми приросли приблизно десь на 20-30 станцій. На наступний рік ми плануємо, якщо не буде ніяких світових потрясінь, серйозних криз, прирости десь на 30-50 станцій.
- Останнім часом у великих компаніях прокотилася низка перевірок. Ви не відчуваєте зайвої уваги до Галнафтогазу, будь-якого тиску?
- Ми це чули. Дуже багато про це говорять і в пресі, і просто серед бізнесменів. У мене на це бачення дуже просте. Наша компанія відрізняється від інших компаній тим, що фактично вже сім років ми пішли по стежці публічності та прозорості. Ми взяли кредити у таких організацій, як ЄБРР (Європейського банку реконструкції і розвитку) і IFC (Міжнародної фінансової корпорації, входить до групи Світового банку, - ред.). Якщо ви чесно показуєте всю бухгалтерію, платите податки - тоді ви маєте їх дешеві і довгі кредити. Ми пішли цим шляхом. І якщо ти транспарентний, платиш податки, які питання можуть бути?
- За рік Україна втратила кілька пунктів в світовому рейтингу за умовами ведення бізнесу. Вам стало важче працювати?
- Ми поки цього не відчуваємо.
- У вашій мережі 280 магазинів, що дозволяє вас назвати великим рітейлером. Як ви оцінюєте проект закону про внутрішню торгівлю? Зокрема, посилення відповідальності перед постачальниками, вимоги по алкоголю і тютюну і т.д.?
- Ми зараз вивчаємо цей законопроект. Я знаю, що до законопроекту мають претензії ряд рітейлерів. Претензії є, по-моєму, навіть у Європейській бізнес асоціації, і Американської торговельної палати. Ми зараз вивчаємо його, а зможемо прокоментувати трохи пізніше.
- Яка сьогодні частка доходів від магазинів на АЗС? Це самоокупний напрямок?
- Звичайно, це самоокупний напрямок. Але в загальній частці доходів - магазини у нас становлять десь близько 8-10%.
- Скільки коштує сьогодні відкрити заправку, наприклад, в Києві? Скільки часу займе оформлення документів, будівництво, запуск?
- Якщо говорити конкретно про Київ, то це дуже складне питання. Найголовніша проблема - практично немає вільних земельних ділянок для того, щоб побудувати заправну станцію. Адже щоб її побудувати, необхідно мати земельну ділянку, яка відповідає державним будівельним нормам, і яка дозволить мати відповідні розриви об'єктами, які знаходяться поряд.
Таких ділянок дуже мало. Як правило, доводиться або щось купувати, зносити. І весь процес від проекту будівництва заправних станцій в Києві може займати і два роки, і три, і навіть п'ять років.
- Скільки в середньому це коштує?
- Є заправні станції, які будуються за півтора мільйона доларів, і є заправні станції, які будуються за три-чотири мільйони. Це залежить від місця, комунікації, величини заправної станції, кількості сервісів і т.д.
- У вас в діяльності заявлено також управління готелями ...
- У нас була така ідея до 2008 року. Ми навіть партнерів тоді знайшли. Але коли криза сталася, то ми цей проект призупинили. Ми вирішили більше сконцентруватися на заправних комплексах.