Говорити відповідально
02.07.2014

Говорити відповідально

Щоб максимально швидко реагувати на виклики ринку та запити споживачів, в мережі АЗК «ОККО» будують системні комунікації з клієнтами, суспільством і власними співробітниками.

За статистикою, заправки ОККО щодня відвідує приблизно 140 тисяч осіб по всій території України. Чи заїдуть вони сюди завтра – багато в чому залежить від того, як їх зустрінуть, обслужать, чи посміхнеться продавець за касою. «Ми пропонуємо відвідувачам не просто пальне, товари і послуги, але і емоції, гарний настрій, говорить керівник департаменту комунікацій мережі Ольга Вельгус. А для цього необхідно не тільки враховувати побажання клієнтів, а й випереджати їх». Як це реалізувати в життя? У мережі «ОККО» вважають: потрібно більше спілкуватися.

Ще п'ять років тому на «ОККО» використовували три стандартні канали комунікацій із зовнішнім світом – безпосередньо спілкування персоналу АЗК з клієнтом, Гаряча лінія і корпоративний сайт. У 2010-му компанія зрозуміла, що цього недостатньо для комплексного підходу і швидкого реагування на проблемні питання. Було прийнято рішення зробити процес спілкування між брендом і споживачем більш цілісним і системним, удосконаливши існуючі канали та додавши нові. В результаті сьогодні, 5 років потому, клієнт все частіше стає прямим учасником виробничих процесів на «ОККО». Він ініціює новації, оцінює рівень сервісу, виступає партнером в соціальних проектах мережі.

Польові навчання

З 7 тисяч співробітників «ОККО», тільки тисяча – офісні фахівці, інші, як напівжартома кажуть в компанії, працюють «в полях», тобто безпосередньо на автозаправних комплексах по всій Україні. Але саме тут і проходить основне спілкування компанії з клієнтами. Так як кількість АЗК в мережі постійно зростає (в 2010-му їх було близько 300, в 2014-му – вже понад 400), то навчання персоналу відведена одна з ключових ролей. Причому на правильне спілкування з клієнтами робиться сьогодні не менший акцент, ніж на технічних аспектах роботи оператора або продавця на АЗК.

Сьогодні процес внутрішнього навчання в компанії ведеться в режимі нон-стоп, охоплюючи з кожним роком все більше число співробітників. У 2013 р учасниками корпоративних тренінгів і семінарів стало понад 4 тис. осіб. Це майже вдвічі більше, ніж три роки тому.

«Перед нами стояло завдання – забезпечити єдиний високий стандарт обслуговування, незалежно від того, де заправляється водій: в Києві, Львові чи на трасі в Херсонському степу,зазначає начальник відділу організаційного розвитку та навчання мережі «ОККО» Ірина Ситникова.Тому ми підготували спеціальний комплекс тренінгів з комунікаційних навичків, в який залучені всі співробітники АЗК».

І не тільки вони. У компанії так заведено, що абсолютно кожен новий співробітник, який влаштовується на роботу, незалежно від майбутньої посади, проходить одноденну практику «в полях». День на заправці – це можливість дізнатися специфіку роботи заправної мережі зсередини, почути голос живих клієнтів. У майбутній роботі це обов'язково стане в нагоді.

Лояльні і «таємні»

Завдяки навчанню, персонал на АЗК став набагато більш підготовленим і відкритим до діалогу з клієнтом, але паралельно виникла задача – стимулювати цей процес і з іншого боку. На допомогу прийшла програма лояльності FISHKA, що працює в мережі «ОККО» з 2009 р, а в останні роки вийшла на рівень загальнонаціональної коаліції, що включає не тільки АЗС, а й банки, ресторани, супермаркети і магазини. Активними користувачами карток FISHKA сьогодні є понад мільйон українців. При цьому вони не тільки накопичують і використовують бонуси, а й стають постійними учасниками інформаційного обміну.

кожен власник карти FISHKA має віртуальний особистий кабінет, який дозволяє дізнаватися новини, брати участь в акціях, залишати коментарі та т.п. У компанії вирішили, що таких активних учасників треба частіше залучати до вдосконалення роботи АЗС мережі. Деякі з їхніх ідей вже втілені в життя. Наприклад, до 2012 року, зібрані завдяки «фішці» бали через певний час згорали. Багато клієнтів нарікали, що збирали бали на серйозні покупки – і марно. На «ОККО» визнали критику справедливою і зробили процес накопичення безстроковим.

Ще один приклад успішного зворотного зв'язку через канал FISHKA – це залучення власників карт до оцінки сервісу на заправках. Фактично учасники програми отримали статус «таємних покупців». Їх відгуки тепер стали одним з критеріїв при визначенні індексу сервісу, який присвоюється всім АЗК «ОККО» за підсумками місяця, кварталу, року. Величина індексу прямо впливає на рівень заробітної плати і преміальних кожного конкретного АЗК.

«Коли працівники на заправці розуміють, що будь-який водій може виявитися «таємним покупцем», умовно кажучи, нашим перевіряючим, це підвищує самодисципліну і відповідальність»,каже начальник сектору аналізу та моніторингу операційної діяльності мережі АЗК «ОККО» Галина Лопащенко.

Не заплутатися в мережах

Соціальні мережі та форуми автолюбителів – це майданчики, де збираються найбільш активні, просунуті і діяльні люди. Вони – мобільні, оперативно реагують на нововведення і в більшості готові на конструктивне спілкування з представниками компанії в режимі онлайн. За словами Марії Кучеренко, smm-менеджера компанії, на сторінках «ОККО» в соцмережах нерідко розгораються дискусії з різних питань, і тут дуже важлива своєчасна реакція компанії. Наприклад, в лютому поточного року, коли пішла хвиля чуток про закриття заправок в Києві, один пост на Facebook допоміг збити хвилю паніки. Таку швидкість поширення заспокійливої заяви від «ОККО» навряд чи можна було б розвинути в будь-якому з традиційних видів медіа.

Іноді при спілкуванні в соціальних мережах важлива не тільки оперативність, але і колегіальність. Завдяки спочатку зверненням клієнтів, а потім колективному обговоренню з ними наболілої теми, мережа «ОККО» змогла дозволити на користь споживача вже кілька проблемних кейсів. Один з них, під умовною назвою «копійчана здача», полягав у тому, що клієнти регулярно скаржилися, що на заправці вони замовляють пальне, допустимо, на 100 грн., А їм заливають на 99,98 грн. Дрібниця, начебто, а прикро. Складність полягала в тому, що колонки на заправках неможливо налаштувати так, щоб вони потрапляли в круглу суму з точністю до копійки. Обговоривши тему публічно, мережа «ОККО» вирішила «округляти» всі такі замовлення на користь клієнта. Трохи втратила в грошах, зате виграла в репутації.

«Сьогодні компанія має власні акаунти в мережах Facebook, YouTube, Twitter, Foursquare, на деяких автомобільних форумів, розповідає Марія Кучеренко.Там ми регулярно спілкуємося з людьми, відповідаємо на їхні запитання, допомагаємо вирішувати поточні проблеми, проводимо ігри та акції. Наприклад, повторюємо правила дорожнього руху, ділимося досвідом економного водіння, автомобільних поїздок з дітьми і багато іншого. Зараз, наприклад, за допомогою нашої сторінки Facebook зібрали вже майже 500 літрів пального, які передамо в львівський реабілітаційний центр, де займаються діти з особливими потребами».

Система СУІ

Активний розвиток мережі «ОККО» призвів до значного збільшення числа прямих контактів з клієнтами. Традиційний ланцюжок «оператор – начальник АЗС – начальник департаменту – топ-менеджмент» вже не справлялася з таким потоком інформації. Знадобилися більш оперативні і сучасні інструменти. Найбільш ефективним виявилася СУІ – Система управління інцидентами, впроваджена на «ОККО» в 2013 р. Ця технологічна платформа дозволяє збирати воєдино і систематизувати сигнали про роботу заправок мережі, що надходять з усіх без винятку каналів – і через Гарячу лінію, і з соцмереж, і у вигляді письмових звернень. За рахунок такого підходу мережі вдається швидше реагувати у відповідь і виявляти операційні недоліки.

«Ми зобов'язали наших працівників при будь-якій нештатній ситуації на заправці (чи то вихід з ладу техніки, то чи скарга на пальне або сервіс) повідомляти про це на Гарячу лінію. Це гарантія, що така ситуація не залишиться непоміченою, запевняє начальник сектора аналізу та моніторингу операційної діяльності мережі АЗК «ОККО» Галина Лопащенко». При такому режимі кількість звернень на Гарячу лінію істотно зросла. Так, якщо в перший рік роботи лінії було зафіксовано всього 700 звернень, то зараз рахунок вже йде на десятки тисяч. Щоб не загрузнути в цьому масиві, компанії як раз і потрібна ефективна комунікація. Нова система дозволяє групувати сигнали за різними параметрами, своєчасно виявляючи слабкі ланки в роботі компанії, її підрозділів або конкретних АЗК. І це ще один істотний плюс. Набагато оперативніше просувається не тільки комунікація з клієнтом, але і всередині самої компанії. Відповідно і важливі управлінські рішення тепер можна приймати набагато швидше.


Капитал

Поділитись