Травень почнеться в лютому
01.02.2006

Травень почнеться в лютому

Головний лобіст подорожчання пального на українському ринку - компанія "ТНК-ВР Україна" - купила російську нафту для переробки в лютому на 14% дорожче, ніж в попередні кілька місяців. Незалежні торговці говорять, що в найближчі пару місяців пальне подорожчає на 10-15%, "якщо не буде катаклізмів" і якщо скасують ввізне мито.

В "ТНК-ВР Україна" "ЕІ" повідомили, що на лютий ціна нафти для переробки на Лисичанському НПЗ зросла до $400-405 за 1 т в порівнянні з $350-355 в грудні-січні.

Нафтопереробники вже привчили всіх до того, що вартість пального усередині України залежить, як і в Європі, виключно від динаміки цін на російську нафту (при цьому ніхто не говорить, що в Європі в ціні бензину податки перевищують 80%, у нас - близько 30% ). У прес-службі "ТНК-ВР Україна" "ЕІ" заявили, що в цьому році "є значні передумови до зростання ціни", але абсолютні цифри названі не були.

Зараз в Україні працюють чотири НПЗ: Кременчуцький, Лисичанський, Надвірнянський і Дрогобицький, причому останній відновив роботу лише минулого тижня. Одеський НПЗ (контролюється "Лукойлом") ще влітку встав на реконструкцію, і зараз "ЛУКОЙЛ-Україна" заявляє, що забезпечує свої АЗС пальним з "лукойлівських" заводів в Болгарії і Румунії. Господарі Херсонського НПЗ (вже давно застарілого і фізично, і морально), наскільки відомо "ЕІ", з осені 2005 року вважають за краще продавати на заправках "Альянс-Україна" пальне з Кременчука і, подейкують, з Лисичанська. Сам завод стоїть.

За даними компанії UPECO, середні роздрібні ціни на пальне в Україні за минулий тиждень не змінилися: низькооктановий бензин А-76 (80) коштував 3,04 грн./л; високооктанові А-92 і А-95 - 3,59 і 3,84 грн./л. Високооктан подорожчав тільки в Луганській області (там Алчевськ). Не змінилася і ціна дизпалива - 3,54 грн./л. У великому гурті, після місячного підйому, ціни почали знижуватися: А-76 (80) - на 8 грн. (до 3581 грн./т), А-92 - на 97 грн. (до 4001 грн./т), А-95 - на 109 грн. (до 4093 грн./т). Дизпаливо подорожчало на 12 грн. (до 3849 грн./т).

Динаміка цін в гурті багато в чому зараз залежить від погоди: через сильні морози попит на пальне був невеликий. Зокрема, гуртовики кажуть, що в "морозні тижні" на ринку можна було "дістати" навіть зазвичай дефіцитний продукт державного Шебелинського ГПЗ. Подорожчання "дизельки" опитані "ЕІ" учасники ринку пов'язують з її частковою нестачею. Мовляв, ДП просто не можна було злити з резервуарів нафтобаз, де в 20-градусний мороз воно перетворилося мало не в кисіль. Водії лаялися останніми словами на всі без винятку "дизельні" бренди (самі чули.- Авт.) І, рятуючись, додавали в баки чистий гас, літр якого коштує від 5 до 8 грн./л.

За словами експертів, на цих базах могло виявитися не зимове ДП (завдяки добавкам воно повинне витримувати до 30 градусів морозу), а літнє, куди дешевше, в яке для зниження т. зв. температури помутніння додали гасову фракцію.

Роздрібні ціни залишаються попередніми ще й через скасування весною 2005 р ввізних мит на пальне - до кінця року частка бензинового імпорту склала до 50% ринку. Як стало відомо "ЕІ", народний депутат Ігор Єремєєв, який контролює "Галичину", активно лобіює якнайшвидший винос на друге читання законопроекту про нові введенні імпортні мита. При цьому, за словами обізнаних людей, у пана Єремєєва налагоджені добрі стосунки з білоруськими НПЗ, зокрема, з Мозирським. Тому активність депутата дивує експертів: за їхніми словами, зараз маржа від продажу імпортного пального доходить до 50-80 коп. на літрі. "Справа не в тому, з ким у мене хороші стосунки, справа в тому, щоб в Україні завод працював і сплачував податки", - сказав недавно "ЕІ" пан Єремеєв.

В "Укртатнафті", "Лукойлі" і НК "Альянс-Україна" ситуацію з митом не коментують. В "ТНК-ВР Україна" також не особливо поширюються на цей рахунок. Відомо, що в кінці грудня 2005 р це питання піднімалося на зустрічі віце-президента "ТНК-ВР" Германа Хана і глави "ТНК-ВР Україна" Олександра Городецького з Президентом України Віктором Ющенком. Виявляється, "танкісти" просили ввести мита, але прийнятні. Нафтовики запропонували компроміс - зробити так, щоб частка імпорту скоротилася до 20% місячної потреби України.

На ринку з'явилися чутки і про можливу зупинку Лисичанського НПЗ через збитковість роботи заводу. Експерти сумніваються в збитковості і кажуть, що вся справа в маленькій в порівнянні з імпортом маржі. "Прибуток у них є, але "танкістам" зараз куди вигідніше завозити нафтопродукти", - сказав "ЕІ" директор з наукової роботи НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. Він не виключив, що завод може зупинитися, тому також пропонує ввести мита, але диференціювати їх: відсікти або сильно обмежити постачання російського пального, яке за якістю не відрізняється від продукції українських НПЗ, і звільнити від мита пальне, яке відповідає євростандартам.

У попередні роки цінові зрушення на українському ринку зазвичай починалися, коли "ТНК" оголошувала, що Лисичанський НПЗ стає навесні на ремонт. У цьому ж році, як стало відомо "ЕІ", ремонт Лисичанського НПЗ перенесений на середину осені.

Прес-секретар "Галнафтогазу" Олесь Пограничний (компанія - найбільший незалежний власник АЗС в Україні) прогнозує весняне сезонне подорожчання на рівні 5-10%, за умови відсутності форс-мажорних обставин. З ним погоджуються і представники мереж WOG і "Укрнафтопродукту".

Додамо, зростання російських нафтових цін може бути компенсоване зниженням в РФ в лютому експортного мита до $160,8 за 1 т з нинішніх $179,6. А Російський паливний союз вустами віце-президента Євгена Гаркуші прогнозує, що в 2006 р зростання роздрібних цін на пальне в Росії складе 10-11%.

Поділитись