НА СХІД!
20.08.2013

НА СХІД!

Проїхати України зі сходу на захід, заправляючись на одних і тих же АЗС, - ще пару років тому це було практично неможливо. Зараз ситуація змінилася. Найбільші брендовані мережі стали захоплювати східні області - останній неохоплений великими нафтотрейдерами регіон.

Всі великі проекти зараз зосереджені на схід від Дніпра, констатує директор консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн. В першу чергу мова йде про мережі «ОККО» (концерн «Галнафтогаз») і WOG (група «Континіум»). Наприклад, за останні три роки в східних і південних областях відкрилися 40 нових станцій «ОККО». Плани WOG - не менше масштабні. «Для нашої компанії, яка вже має велику мережу в західному і центральному регіонах, зараз пріоритетом для розвитку є саме східні регіони України. У цих областях ми плануємо відкрити 200-300 АЗС в перспективі двох-п'яти років», - заявив «Інвестгазеті» директор роздрібної мережі ТОВ «Золотий екватор» (WOG) Михайло Романов. Азербайджанська SOCAR Energy Ukraine будує комплекси в Харківській і Дніпропетровській областях - в компанії говорять, що «їм дуже цікаві східні регіони». Інші великі оператори в цьому регіоні менш активні. «Лукойл» зайнятий реконструкцією існуючої мережі, а ТНК після покупки материнської компанії державної «Роснефтью» знаходиться в очікуванні майбутнього вектора розвитку.

Просування брендованих мереж на схід по суті завершує формування ринку бензинового рітейлу в Україні, де чітко встановляться дві тенденції - лідирувати будуть професійні гравці, для яких АЗС - основний бізнес. А більшість невеликих мереж рано чи пізно відійдуть від справ.

Відкладена експансія

На відміну від Києва, Західної і Центральної України, в багатьох східних областях частка великих операторів нижче середньої по країні. Якщо в Рівненській і Львівській областях це 95% і 79% відповідно, то в Сумській - тільки 53%, а в Донецькій і Луганській - всього 29%. При цьому значну частину сегмента займають гравці, які спочатку починали бізнес в цьому регіоні. Наприклад, практично всі АЗС сьомої за величиною мережі країни - «Паралелі» - розташовані в Донецьку і Луганську. «Мережа успішно росте і розвивається. У 2012 році чистий прибуток в порівнянні з 2011-м зріс на 48% - до $7,4 млн.», - повідомила «Інвестгазеті» генеральний директор компанії Олена Хілієнко. Багато на сході і заправок ТНК, мережа яких починала розвиватися в прив'язці до Лисичанському НПЗ (Луганська область).

Решта гравців присутні на цьому ринку значно менше. З невеликих мереж в Луганську працює мережа «Східні ресурси», а в Донецьку - «Асі-Ойл» і «Азовнефтепродукт» - там багато небрендованих АЗС.

Експансія великих брендованих мереж на схід не починалася раніше з простої причини - компанії активно освоювалися в регіонах походження і боролися за Київ, не ризикуючи йти у віддалений від їх нафтобаз регіон. «Наша мережа почала розвиватися на заході. Звідти ми «поширювалися» по країні. Важливо розуміти, що заправки не зможуть ефективно працювати у відриві від обслуговуючої інфраструктури, тому ми не тільки будуємо АЗС, а й створюємо логістику, бази зберігання, лабораторії контролю», - пояснює віце-президент з комерційних питань «Галнафтогазу» Юрій Кучабський. За словами Михайла Романова, пауза частково була обумовлена ​​і кризою. Однак це дало можливість модернізувати формат АЗС WOG, переглянути підходи до управління в компанії і набрати темп розвитку, який дозволить мережі швидко освоїти новий регіон.

Дорожче за гроші

По Україні в цілому і східним регіонам, зокрема, спостерігається серйозний розрив між тим, як збільшується парк нових автомобілів і як змінюється ринок пального, говорить Юрій Кучабський. «До сих пір значна частина вітчизняних АЗС торгують нафтопродуктами старих стандартів, хоча більше половини автомобілів потребують пального стандарту Євро-4 і Євро-5», - зазначає віце-президент «ОККО». Однак причина успіху великих брендованих мереж не тільки в цьому.

Вибираючи між АЗС невідомої марки і великим заправним комплексом, водій, якому дозволяють кошти, найчастіше вибере другий варіант. Навіть якщо його автомобіль цілком може їздити на посередньому пальному. «Нещодавно бачив картину, яка дуже точно ілюструє настрої споживачів: на великому заправну комплексі - ціла черга машин, половина з яких старі. Поруч невідома заправка, де бензин копійок на 50 дешевше. І там порожньо», - ділиться спостереженнями з поїздки східними регіонами Сергій Куюн. За його словами, споживачі по можливості вибирають не просто точку, де торгують пальним, а місце, де можуть відчути себе шанованими споживачами.

«Автомобілісти розглядають заправки не тільки як місце для наповнення бака автомобіля пальним, але і як пункт зупинки в дорозі - щоб перекусити, випити чашку фірмової кави, придбати товари», - за словами Олени Хілієнко, такий формат дуже затребуваний на сході країни. Відповідно, хороші перспективи тут є не тільки у «ОККО», WOG і «Лукойлу», а й у «Сокар», на якому обладнують комплекси хімчистками і ресторанами. При цьому, констатують гравці ринку, тут достатньо людей, готових витрачати гроші на заправних комплексах. Як розповів "Інвестгазеті" Юрій Кучабський, першою східною областю, куди вийшла «ОККО», була Харківська, яка, до речі, зараз приносить мережі найбільше грошей від продажу. Тому, констатує Романов, найбільш перспективні околиці обласних центрів з населенням понад одного мільйона жителів - Харків, Дніпропетровськ і Донецьк.

Східна експансія великих мереж для ринку в цілому означає подальше збільшення бензинового рітейлу. Як писала «Инвестгазета», з ринку майже щомісяця зникає по невеликій мережі. Крім того, перетворення «ОККО» і WOG у загальнонаціональні мережі закріплює ще одну тенденцію - ефективно займатися бензиновим рітейлом можуть ті компанії, для яких це основний бізнес, а не похідна від експорту або переробки нафти.


Инвест Газета

Поділитись