Національні особливості бензину
02.10.2006

Національні особливості бензину

Ринок нафтопродуктів в черговий раз наблизився до періоду розброду і хитань. Незважаючи на невелике здешевлення бензину за останні тижні, трейдери пророкують кризу. Причини: 1 жовтня експортне мито на нафту в Росії підвищується на $21,2 - до $237,6/т, а міністр палива Юрій Бойко обіцяє ввести мита на імпорт нафтопродуктів у розмірі 10 євро за тонну бензину, 25 - дизеля. Тобто відтік імпортного бензину з України або його подорожчання гарантовані.

Вгадати причини, за якими Україна вирішила повернутися до ставок на імпорт, складно. Офіційна версія Мінпаливенерго звучить приблизно так: стимулювання роботи вітчизняного виробника, який поступається російським та білоруським переробникам. Крім того, з бензомагнатами можна буде подискутувати на тему фінансування формування тримісячного (близько 2 млн т) запасу нафти, що дозволяє державі тримати ціну в пікові періоди споживання.

Неофіційна мотивація виглядає інакше: з запуском українських заводів на повну потужність (зараз працюють два з шести) дефіцитний держбюджет-2007 отримає невелику компенсацію (близько 1 млрд грн. податків) від мільярдних витрат, пов'язаних з поверненням до вільних економічних зон (ВЕЗ) і територій пріоритетного розвитку (ТПР). Останні, як стверджують недоброзичливці, особливо необхідні деяким видатним представникам чинної парламентської коаліції.

Коли в травні 2005 року Україна прийняла нульову ставку на ввезення нафтопродуктів, імпорт виріс з 5 до 20%, з яких на А-95 прийшло 30%, дизпаливо - до 70%. Таким чином, за рік країна отримала в чотири рази більше хорошого бензину і дизеля, ніж раніше. При цьому істотно посилилася конкуренція, і вітчизняні заводи, якість продукції яких не завжди радує автомобілістів, знизили обсяги переробки нафти в середньому на 16%. Проте нинішні позиви до повернення місцеві нафтокомпанії коментують стримано.

"Конкретного рішення щодо мит поки немає, тому говорити про це передчасно. Ми ніколи не виступали за введення загороджувальних мит, а говорили про балансуючі або компенсуючі мита, які дозволили б вирівняти конкурентне середовище для зовнішніх і внутрішніх виробників на українському ринку", - вважають в "ТНК-Україна". В "Лукойл-Україна" позитивно ставляться до введення мит, відзначаючи, що обмеження доцільно вводити на продукцію, яка випускається в країні. "Введення мит на високоякісний товар, що відповідає нормам Euro-3,4,5, який в Україні не виробляється, - це обмеження можливостей споживачів. У такому випадку мова йде або про зниження прибутку трейдерів, що працюють з імпортним пальним, або про зникнення закордонного бензину і його заміну вітчизняним продуктом. Така ситуація буде першим кроком до диктату цін внутрішніми виробниками. І зовсім не гарантовано, що при подібних обставинах ціни на український бензин не підвищаться", - говорять в українському офісі "Лукойлу". У концерні "Галнафтогаз" сухо відзначають, що введення мит значно обмежить доступ якісного імпортного пального на наш ринок. В цілому експерти сходяться на думці, що обсяги якісного товару в нашій країні знизяться орієнтовно удвічі. Є інший варіант: бензин і дизель подорожчають пропорційно рівню загородження - на 6-15 коп. на літрі, передає www.dsnews.com.ua.

І вітчизняні, і зарубіжні нафтовики непогано заробляють на наших автолюбителях. За різними оцінками, прибуток з літра бензину коливається в межах 0,5-1 грн. Зрозуміло, що поступатися своїм доходом (так само як і місцем під нафтовим українським сонцем) закордонні магнати будуть в останню чергу. І, напевно, єдиним здоровим рішенням для них стане оплата зборів за рахунок споживача.

Як стримуючий чинник для них можуть виступити вітчизняні переробники. Але якщо врахувати досвід попередніх років, можна припустити, що вони, як завжди, по-дружньому чуйно відреагують на пропозицію замінити цифри на стелах АЗС.

При такому розвитку подій єдиним регулятором ціни буде український уряд. Спостерігаючи протягом вересня перманентне зниження цін на нафтопродукти (за місяць літр А-95 подешевшав на 15-20 коп. - до 4,55 грн.), яке дивно збіглося з розмовами про повернення мит, можна припустити, що певний вплив Кабмін таки має.

Інша справа, що обидві сторони відхрещуються від будь-яких кулуарних домовленостей і цілком обгрунтовано списують невластиве для України явище на зовнішні чинники. "Ми бачимо, що подешевшали оптові партії імпортного пального і слідом за ними почали падати ціни в роздробі. Правда, оптові партії дешевшають більш значними темпами, ніж роздрібні.

Якщо опт з початку місяця знизився на 9%, то в роздрібі адекватного руху вниз не відбулося", - говорять в ТНК. На думку "Галнафтогазу", швидше за все, в короткостроковій перспективі зниження цін продовжиться, але буде залежати від їх динаміки на світових ринках і ресурсного накопичення на українському.

Поділитись