Низька прибутковість нафтопереробки в Україні обумовлена зовнішніми і внутрішніми факторами, - експерти
15.07.2010

Низька прибутковість нафтопереробки в Україні обумовлена зовнішніми і внутрішніми факторами, - експерти

Компанія «ТНК-ВР Коммерс» виступає за прозорі умови ведення бізнесу на ринку нафтопродуктів і встановлення рівних умов для всіх його учасників. Про це заявив керівник відділу по зв'язках з міжнародними та громадськими організаціями компанії Микола Тимощук сьогодні, 15 липня 2010 р. на прес-сніданку «Яким повітрям будуть дихати українці в 2011 році або Нафтопродукти якої якості потрібні Україні», організованому «Консалтинговою групою А -95», Міжнародною благодійною організацією «Інформаційний центр «Зелене досьє» і Всеукраїнською громадською організацією «Комітет захисту споживачів нафтопродуктів».

За словами Миколи Тимощука, однією з головних проблем українських виробників нафтопродуктів є демпінг постачальників білоруських і казахстанських нафтопродуктів, який призводить до низької рентабельності нафтопереробки в Україні. Як приклад він навів найбільшого переробника України ЗАТ «ЛИНИК», який минулий рік закінчив з рентабельністю 1,5%.

«Велика частина російської нафти, що переробляється в Білорусі і Казахстані, не обкладається митом, на експорт нафтопродуктів в Україну мита також відсутні, - нагадав М. Тимощук. - Це створює нерівні умови і дозволяє експортерам з цих країн демпінгувати на українському ринку».

«У нас, як виробників і імпортерів, немає питань до постачальників пального з Румунії, Литви, Польщі, тому що вони знаходяться з нами в рівних умовах», - зазначив представник «ТНК-ВР Коммерс». На його думку, рішення даних питань має відбуватися на міждержавному рівні, а також шляхом проведення антидемпінгових розслідувань, практика яких набула широкого поширення в країнах Європи.

Говорячи про прояви недобросовісної конкуренції всередині країни, Н. Тимощук звернув увагу на безкарну і масову діяльність контрабандистів нафтопродуктів і засилля фальсифікованого пального на ринку.

«За нашими даними, в деяких прикордонних регіонах України обсяги поставки контрабандного пального досягають 1000 т на добу», - повідомив М. Тимощук.

У той же час глава Асоціації нафтотрейдерів України Леонід Косянчук вважає, що однією з головних проблем, які обумовлюють низьку рентабельність нафтопереробних заводів, які ведуть прозору діяльність, є недобросовісна конкуренція з боку деяких гравців, зокрема групи «Приват».

«Ви і вам подібні виробники не можете продати свій продукт за адекватною ринковою ціною, тому що на автозаправних станціях вже більше року йде демпінг на 40-50 коп./л з боку найбільшої національної мережі АЗС, контрольованої «Приватом», - заявив, звертаючись до представника «ТНК-ВР Коммерс», глава «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук. - У свою чергу цей демпінг був обумовлений оптимізацією оподаткування за рахунок випуску компонентів бензинів зі зниженим акцизом і скуповуванням за безцінь української нафти на аукціонах, що триває й донині».

На думку глави галузевої асоціації, саме неринкові методи конкуренції призводять до банкрутства автозаправних мереж і зниження прибутковості інших виробників нафтопродуктів України.

«Після мільярдних доходів за рахунок держкомпаній і бюджету, які осіли в кишенях, а не були інвестовані в модернізацію заводів, «Приват» просить Мінпаливенерго захистити його від основних конкурентів імпортними митами і старими стандартами», - вважає Л. Косянчук.

Поділитись