Нові ставки на нафтопродукти спричинили нові ціни на пальне
30.01.2009

Нові ставки на нафтопродукти спричинили нові ціни на пальне

Ще у грудні автомобілісти заправляли своїх залізних коней на рівненських АЗС бензином А-95 за ціною 4,60 грн за літр, сьогодні “п’ятий” коштує орієнтовно 5,40 грн. А працівники відомих мереж АЗС зауважують, що висока вартість пального — небезпідставна.

В Україні по-своєму
Підвищення ціни на пальне відомий у Рівному нотаріус Володимир КОСТРИКІН розглядає як особисте обкрадання. І на підняття вартості пального майже на 80 копійок реагує бурхливо.
— Вважаю, що зараз нас усіх обкрадають! На фоні того, що скрізь у світі пальне дешевшає, у нас воно дорожчає у зв’язку із підвищенням ставки акцизного збору, — наголошує він. — Якщо у всіх країнах в умовах кризи ціни знижуються, то у нас вони з кожним днем все більше “дивують”!
Працівники відомих мереж АЗС зауважують, що вартість пального на заправках справді могла би бути нижчою, проте для підвищення ціни є достатньо причин, зокрема це високий курс долара та акцизний збір на нафтопродукти.
— У зв’язку із кризою відбулась зупинка всієї світової економіки, тому попит на пальне упав, відповідно нафта стала дешевшою, — розповідає фінансовий директор мережі АЗС “ОЛАС” Віталій ПЕРШОГУБА. — У другому півріччі ціна на всі нафтопродукти поступово знижувалась — у зв’язку з тим, що знижувалась ціна нафти на світових ринках. У якийсь момент вона досягла свого мінімуму і коштувала 35–40 доларів за барель. Вартість бензину у нас також почала поступово падати. І автомобілісти в грудні мали можливість заправлятись за 4,80 грн за літр.
На думку Віталія Першогуби, у грудні-січні, як правило, попит, а відповідно й ціна, на пальне падає, проте цього року доларові очікування підтримували вартість бензину та солярки. Велике значення для росту ціни на пальне в кінці грудня — на початку січня мало й те, що урядом були запроваджені нові ставки акцизного збору на бензин та дизпаливо, вони простимулювали додатковий ріст ціни.
— У світі ціни на нафту і нафтопродукти стабілізувалися, — зауважує. прес-секретар ВАТ “Концерн Галнафтогаз” Олесь ПОГРАНИЧНИЙ. — Однак у нас на збільшення ціни впливає курс долара та євро, адже в Україні продається багато імпортних нафтопродуктів — понад 60 відсотків, і нафта для НПЗ закуповується за валюту. Крім того, з 8 січня 2009 року введено акцизи на вітчизняні та імпортні нафтопродукти — 50 євро на тонну.
На думку Олеся Пограничного, велика частка імпорту нафтопродуктів пов’язана з тим, що нині працюючі вітчизняні НПЗ не забезпечують ринку достатньою кількістю нафтопродуктів, тому й доводиться значну частину їх купувати за кордоном.
— Нині в Україні працюють тільки Лисичанський, Кременчуцький, Одеський нафтопереробні заводи, інші — Херсонський, Дрогобицький і Надвірнянський — практично стоять, — зауважує він. — Вони не забезпечують українського ринку нафтопродуктами, особливо в частині високооктанового пального (бензин А-95) та дизельного пального. Окрім того, якість нафтопродуктів вітчизняного виробництва тепер не задовольняє український ринок. А імпортне пальне, скажімо, з Литви та Польщі, відповідає стандартам Євро-5.

Чого чекати?
На думку Віталія Першогуби, зараз немає чинників, які впливали б на ринок і давали підстави говорити про те, що в майбутньому серйозно виросте ціна на бензин та солярку.
— Взимку попит на пальне низький, тому вартість — найнижча. Але коли буде сезонне підвищення попиту навесні, ціна ймовірно виросте на 10–15 відсотків, — розповідає він.
Проте не треба забувати, що сьогодні фактично ринкова ціна нафти дорівнює її собівартості, тобто компанії, які видобувають нафту, не закладають у вартість кошти на розробку нових родовищ.
Якщо так протримається до кінця 2009 чи ще гірше — до 2010 року, то у 2011 році робочі свердловини будуть закриватися, що спричинить значний дефіцит цього ресурсу, тоді реальною стане ціна 150 і вище доларів за барель чорного золота.
— Прогнозів робити не берусь, бо за нинішніх обставин можна говорити лише про тенденції, — зауважує Олесь Пограничний. — Оскільки маємо тенденцію до подорожчання долара та євро, то відповідно це спричинятиме і подорожчання пального.

Поділитись