ПРО СТАРИЙ І НОВИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНИ
13.04.2009

ПРО СТАРИЙ І НОВИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНИ

Андрій ХУДО, керівник департаменту інвестицій і зв'язків з інвесторами концерну "Галнафтогаз"


- Чи вважаєте Ви роздрібний сегмент українського паливного ринку привабливим для іноземних інвестицій?

- Що стосується роздрібної реалізації нафтопродуктів, в якій працює концерн "Галнафтогаз", то вона приваблива для інвесторів, так як демонструє високі темпи розвитку і має дуже хороші фундаментальні передумови: зростаючий ринок і висока диверсифікація джерел поставок. У докризовий період в Україні спостерігався досить високий обсяг продажів нових автомобілів, а відповідно і зростання автопарку. Цим створювався додатковий попит на нафтопродукти. При цьому показник кількості автомобілів на 1000 населення у нас залишався досить низьким у порівнянні з європейськими країнами. Зокрема, у порівнянні з нашим сусідом - Польщею, цей показник приблизно в 2,6 рази нижчий, і це свідчення потенціалу зростання автопарку, а також зростання всього роздрібного ринку в цілому.

Більш привабливою для інвесторів є участь в успішному бізнесі або покупка контрольних пакетів акцій. Вихід компанії на роздрібний ринок "з нуля" - дуже важкий спосіб, оскільки іноземним інвесторам важко працювати з українськими місцевими органами влади, щоб відкривати нові АЗС. Приблизно 40 ... 45% роздрібного ринку поділено сьогодні між середніми, дрібними мережами і одиночними заправками, але успішно консолідувати їх досить складно, оскільки хороших об'єктів для цього залишилося не так багато.

- Як вплинула на привабливість галузі для іноземних інвестицій економічна криза?

- Економічна криза надала дуже хороший момент для інвестування, оскільки помітно знизилася вартість входження інвестора в бізнес. Що стосується роздрібної реалізації нафтопродуктів, то, звичайно, темпи зростання споживчого попиту на час економічного спаду знизилися. Можливо, негативна динаміка може продовжитися ще деякий час, але в цьому або наступному році попит відновиться, і економічний ефект від входження в бізнес за заниженими цінами може бути досить великим.

- Які інвестиції доцільніше залучати: портфельні чи точкові?

- Якщо доцільність розглядати з точки зору акціонерів, то ситуація залежить від конкретного випадку і величини потреб в інвестиціях. Залучення портфельних інвестицій зберігає відносну свободу в управлінні підприємством. Інвестиції в формі партнерства або залучення стратегічного інвестора через продаж контрольного пакета акцій веде до повного контролю за усіма сферами діяльності компанії з боку нових акціонерів, але може принести компанії технології, додаткові можливості для фінансування, сильний бренд.

- Яким умовам повинна відповідати компанія, щоб зацікавити іноземного інвестора?

- Залучення іноземного капіталу є дуже важливим етапом розвитку підприємства будь-якої галузі. Іноземний інвестор (особливо коли мова йде про інституційних інвесторів або міжнародні фінансові організації) висуває дуже серйозні вимоги до компанії, в яку він збирається інвестувати. Їх рівень значно перевищує вимоги, наприклад, вітчизняних кредиторів. По-перше, вони стосуються корпоративної структури підприємства та звітності. Щоб отримати західні інвестиції, компанії може знадобитися провести консолідацію профільних активів в межах однієї юридичної особи; побудувати прозору і зрозумілу бізнес-модель; формувати консолідовану фінансову звітність відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, щоб вона максимально адекватно відображала фінансовий стан компанії; проводити щорічний аудит. По-друге, компанія повинна мати формалізовану стратегію розвитку (включаючи деталізовану фінансову модель, яка відображає стратегію компанії за допомогою операційних і фінансових показників). Нарешті, по-третє, дуже важливою вимогою до компанії, яка збирається залучити іноземний капітал, є - розвинене корпоративне управління. Тут мова йде про прийняття корпоративного кодексу, введення незалежних директорів до складу правління, забезпеченні прав міноритарних акціонерів, створення відділу IR (investor relations зв'язку з інвесторами), про ведення періодичних конференцій та роуд-шоу, а також про зустрічі топ-менеджменту з інвесторами.

Особлива увага приділяється розкриттю інформації, в тому числі значних транзакцій, прогнозів і планів розвитку, інформації про винагороди топ_менеджмента і розкриття власників.

В цілому, інвестори можуть скорочувати або розширювати переліки вимог, але більшість названих вище повинні бути задоволені.

- Які проблеми існують при залученні інвестицій в Україну?

- Проблеми залучення іноземних інвестицій в Україну пов'язані як з економічними, так і з інституційними факторами. Економічні чинники істотно загострилися з початком економічної кризи. В уяві інвестора наша країна зараз асоціюється з низьким рейтингом, надмірно високими ставками по CDS, негативними прогнозами ВВП і інфляції, присутністю значних ризиків. Що стосується інституційних чинників, то слід згадати політичну нестабільність, значну частку тіньової економіки, присутність непрозорих схем ведення бізнесу, проблеми узгодження з державними органами будівництва об'єктів і багато інших ризиків. Якщо говорити саме про роздрібну торгівлю нафтопродуктами, то додатковою проблемою для іноземного інвестора є той факт, що у деяких великих гравців на ринку заправні станції зареєстровані не на одну консолідовану компанію, а на безліч дрібних підприємств.

- Якою, на Ваш погляд, має бути роль держави в залученні іноземних інвестицій?

- Держава відіграє особливу роль в залученні іноземних інвестицій, оскільки вона створює середовище, в якому працює бізнес. Кожен іноземний інвестор до приходу на ринок в першу чергу цікавиться, чи стабільна політична ситуація, наскільки підтримується вільна конкуренція і наскільки проста законодавча система. На ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами важливим питанням для зарубіжних інвесторів є також державне регулювання цін на нафтопродукти, можливість підвищення податків на них, до того ж варто відзначити тривалий і складний процес отримання дозволів на будівництво заправних станцій.

Поділитись