Охолодження світового ринку створює передумови для стабілізації цін на нафтопродукти в Україні
06.07.2009

Охолодження світового ринку створює передумови для стабілізації цін на нафтопродукти в Україні

Зниження паливних котирувань в Європі протягом другої половини червня і в перші дні липня може стабілізувати ситуацію на паливному ринку України, а в разі розвитку даної позитивної динаміки, зумовити зниження цін вже в поточному липні.

З 16 червня по 2 липня ціна на високооктановий бензин А-95 у північно-західній Європі знизилася з $746 до $625/т (16,2%), котирування дизельного пального втратило 8,1% (-$ 49/т). За цей же період російська нафта Юралс в Середземномор'ї подешевшала на $5,8/бар., з $70,3 до $66,2/бар.

«Це хороший сигнал для українського ринку, який поки знаходиться під впливом цінових рекордів, зафіксованих в Європі в середині червня», - коментує ситуацію директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн. На його думку, таке зниження вартості бензинів здатне, як мінімум, провести стабілізуючий ефект, а в разі фіксації на даних відмітках або подальшого зниження, привести до адекватного зниження роздрібних цін в Україні.

Тим часом, однозначно прогнозувати ситуацію на паливному ринку складно, з огляду на існування ряду об'єктивних і суб'єктивних факторів. При цьому експерти групи виділяють два різних сценарії поведінки цін на бензини і дизельне паливо.

На користь довгострокової стабілізації цін на поточних позначках по бензину А-95 в діапазоні 6,70-7,10 грн./л говорить той факт, що за двомісячний період зростання цін у світі Україна контрастує відставанням як від гуртового ринку, так і від найближчих країн.

У Литві, Румунії, Угорщині, Болгарії та низці інших країн, які, як і Україна, не мають достатніх власних нафтових ресурсів, роздрібні ціни на бензин А-95 в перерахунку на гривні виросли за травень-червень на 1,52-1,90 грн./л, тоді як в Україні - на 1,0 грн./л. Про відставання роздрібного сегменту говорить і те, що гуртові ціни в Україні в травні-червні зросли на 2 134 грн./т, або на 1,61 грн./л. «Вартість бензину А-95 на АЗС не досягла свого піку, тому червневе зниження світових цін, переважно, надасть стабілізуючу дію», - говорить Сергій Куюн, відзначаючи, що зниження вартості на АЗС може відбутися ближче до кінця липня, в разі збереження сприятливої ​​світової кон'юнктури.

Аналогічний порівняльний підхід до оцінки вартості дизельного пального показує, що об'єктивно існують передумови для його подорожчання. Протягом останніх двох місяців роздрібні ціни на ДП в Україні практично не ростуть, хоча в країнах Східної Європи відзначено зростання, яке можна порівняти з бензинами. У травні-червні, навіть у Росії, темпи зростання цін на ДП виявилися вищими, ніж в Україні, відзначають в «А-95». Сильно контрастують темпи підвищення роздрібних цін на дизпаливо (2,3%) з динамікою зовнішнього і внутрішнього гуртових ринків, яка фіксує 32,7% і 17,4% зростання, відповідно. Таке відставання експерти пояснюють надлишковими запасами ДП, сформованими в березні-квітні і нереалізованими внаслідок зниження споживання нафтопродуктів в країні. Однак, як свідчать дані Держкомстату про запаси дизпалива, старі запаси швидко скорочуються: якщо на 1 травня запаси становили 518 тис. т, то на 1 червня - 438,7 тис. т (-15%). Збільшення споживання ДП в літній період прискорило використання старих недорогих ресурсів, які будуть заміщені більш дорогими новими. Це, в свою чергу, неминуче чинитиме тиск на роздрібні ціни.

Зіставлення, проведене із зарубіжними майданчиками і гуртовим ринком, дозволяє впевнено прогнозувати в липні зростання цін, мінімум, на 25 коп./л, до 5,50-5,70 грн./л.

До суб'єктивних факторів в прогнозуванні ситуації на роздрібному ринку України відноситься цінова політика найбільшого гравця - групи «Приват», яка контролює, за оцінками експертів «А-95», до 30% роздрібного ринку країни. Підсумки останніх аукціонів з продажу української нафти напівдержавною компанією «Укрнафта», які фінішували з результатом близько $20/бар. при світовій ціні близько $70/бар., говорять про те, що група «Приват» зберігає потенціал для подальшого утримання, по суті, будь-яких цін в гурті і роздрібі. На користь цього свідчить і недавня пролонгація домовленостей між урядом і НПЗ «Укртатнафта» про постачання дизельного пального агропідприємствам по 4 200 грн./т, що майже на 25% нижче ринкових котирувань. Зберігається і цінове відставання мережі АЗС, контрольованої «Приватом», на 50-70 коп./л від основних конкурентів.

«Даючи німу згоду на подібну схему обороту української нафти, уряд платить дуже високу ціну за дешеві ефекти у вигляді тимчасових преференцій невеличкому прошарку споживачів, не усвідомлюючи всіх наслідків створення нерівних конкурентних умов, - каже Сергій Куюн. - Ті, що вклали в модернізацію сотні мільйонів доларів НПЗ в Лисичанську і Одесі, відчувають зниження попиту на свою продукцію; через скорочення роздрібної маржі чітко проглядається перспектива банкрутства невеликих мереж і одиночних АЗС, які мають невеликий обсяг продажів; дезорієнтований споживач, який трактує невластивий розкид цін на нафтопродукти на АЗС як спекуляції. У разі тривалого існування такої практики, ринок нафтопродуктів може зазнати серйозної негативної трансформації, пов'язаної зі зниженням числа учасників і остаточною зупинкою інвестиційних процесів в галузі нафтопереробки і нафтопродуктозабезпечення ».

Поділитись