Основні тези прес-конференції Міністра палива та енергетики України Юрія Бойка 14 серпня 2006 року
15.08.2006

Основні тези прес-конференції Міністра палива та енергетики України Юрія Бойка 14 серпня 2006 року

Про співпрацю між урядом, виробниками і постачальниками нафтопродуктів


У суботу мною була проведена зустріч з усіма основними гравцями ринку. Це були керівники нафтопереробних підприємств (Кременчук, Лисичанськ і Надвірна), керівник 'Укрнафти', керівники 'Газовидобутку' і державних підприємств, а також власники всіх основних збутових мереж: 'Галнафтогаз', 'Вікойл', мережа, що торгує татарським продуктом.

Загальна кількість заправок, контрольованих учасниками наради в суботу, складає близько чотирьох тисяч, тобто близько 60% ринку заправок України. Попередньо на рівні експертів було розраховано оптимальне співвідношення цін (враховуючи об'єктивні причини зростання нафти і зростання збутового мита ($216) з боку Росії), інтересів споживачів. Був зроблений розрахунок, який виключив спекулятивну складову, яка виникає, як правило, при світовому зростанні цін, коли суб'єкти ринку використовують об'єктивні причини, щоб збільшити власний прибуток. Завдання держави в цьому випадку - з огляду на об'єктивні причини зростання цін, відсікти спекулятивну складову і забезпечити виконання інтересів споживачів. Були проведені розрахунки вуглеводів з урахуванням вхідної ціни на нафту - $475. Після проведення розрахунків, коригування та звірки з нафтотрейдерами був підписаний протокол наради у міністра палива та енергетики, згідно з яким на цей тиждень гранична ціна на бензин А95 встановлюється не вище 4,70 грн., а гранична ціна дизельного палива в роздріб не вище 4,10 грн.

Учасники наради прийняли таке консолідоване рішення, підписали відповідний протокол, який повинен бути виконаний протягом сьогоднішнього дня. На випадок, якщо заправки, які не ввійшли в систему пошуку цього рішення, не дотримуватимуться цього протоколу, є домовленість з оптовими продавцями - не відпускати продукти цим контрагентам.

Про політику щодо захисту вітчизняного нафтовиробника

Сьогодні, на жаль, склалася ситуація, коли Україна, маючи 52 млн. переробних потужностей, на 30% забезпечується імпортним нафтопродуктом. До нас закачується не нафта, яка тут переробляється, а готові нафтопродукти, які виробляються у наших сусідів. Природно, саме там платяться всі податки, задіюються робочі місця і т.д. Це стало наслідком непродуманого кроку в травні минулого року, коли при підвищенні цін на нафтопродукти замість щоденної копіткої роботи з учасниками ринку, було прийнято, здавалося б, просте рішення - прибрати імпортне мито на ввезені нафтопродукти. З урахуванням того, що ціна на нафту в Росії і Білорусії на 30% (на суму імпортного мита) дешевша ніж у нас, наш виробник спочатку виявився в нерівних умовах. На сьогоднішній день, 16% бензину і 13% дизельного палива ввозиться з-за кордону. У підсумку, завантаження наших нафтопереробних заводів різко впало. Були зупинені Херсонський і Одеський заводи. Формальна причина - проведення реконструкції, де-факто - вони зупинені через те, що не витримали конкуренції з російськими виробниками. Причому всі посилання на те, що, мовляв, треба вкладати в модернізацію - невиправдані. У технічному відношенні російські заводи не набагато пішли вперед від нас. Єдина причина - це різниця в імпортному миті в $216, при ціні в $475, ви розумієте, що $216 практично 40%-ва нерівність в ціні на нафту вбиває будь-яку конкуренцію з боку наших виробників. З одного боку нам не можна повністю закривати кордони, це призведе до зростання цін на нафтопродукти всередині країни, але з іншого боку, ми повинні забезпечити збільшення завантаження від сьогоднішнього рівня на 20%. Приблизно такі показники ми закладаємо в меморандум, який буде розглядатися прем'єр-міністром країни з власниками провідних нафтопереробних компаній.

Про збереження існуючої ціни на газ

Підготовчі роботи і попередні переговори, які були проведені на вищому рівні між керівництвом, прем'єр-міністром нашої країни і керівництвом Російської Федерації показують, що це можливо. Ми знайдемо аргументи, які дозволять виконати це в тих обсягах, про які говорив прем'єр-міністр.

Про аргументи проти підвищення ціни на газ 'Газпромом'

Ми спочатку перебуваємо в нерівних умовах з 'Газпромом'. І не тому, що є проблеми з транзитом з Туркменістану. І це теж є, але це можна подолати. Головне, що, вийшовши на експорт з ціною з $260, 'Газпром' спочатку знаходиться в більш вигідному становищі. У нас, на жаль, сьогодні немає профіциту газу, який раніше дозволяв нам балансувати всі внутрішні 'негаразди' і виходити на експорт. Ми не можемо використовувати цей аргумент як основний в переговорах з російською стороною. Але у нас є інші аргументи, які дозволять нам знайти компроміс і забезпечити стабільність в нових цінових показниках.

Про міжнародне співробітництво 'Нафтогазу України'

Сьогодні представлено нового керівника 'Нафтогазу України', Володимира Ілліча Шелудченко. Це професіонал, який має досвід роботи в нафтогазовій сфері, він був керівником Донецького облгазу, потім був першим заступником голови правління 'Нафтогазу України'. Він професійно володіє всіма питаннями, пов'язаними з функціонуванням нафтогазової галузі і наповненням газового балансу. Найближчим часом ми повернемося до договорів, підписаних в свій час з Лівійською Джамагирією. Оскільки динаміка в цьому відношенні втрачена, доведеться надолужувати і відновлювати підписане раніше. Цілий ряд питань, пов'язаних з підвищенням співпраці в Казахстані, Узбекистані, Туркменістані буде також відновлений найближчим часом. Я думаю, що протягом місяця ми будемо готові повідомити про вжиті заходи щодо посилення міжнародного співробітництва 'Нафтогазу України'.

Про сьогоднішній стан та завдання НАК 'Нафтогаз України'

З урахуванням втрати основної складової цього бізнесу - торгівлі газом - ми переглядаємо концепцію існування компанії. Вона полягатиме в забезпеченні стабільності транзиту газу і нафти. Ми маємо намір збільшити транзит нафти, найближчим часом ми проведемо відповідні переговори, оскільки падіння транзитної нафти на 12% для нас дуже суттєва втрата. Нам необхідно цю стабільність відновлювати. Я думаю, що великі кредити в розмірі півтора мільярди доларів погіршили становище 'Нафтогазу'. У нас є механізм, який дозволить поліпшити функціонування і виконання завдань, що стоять перед 'Нафтогазом'. Компанія буде стійкою і збалансованою. Я думаю, що найближчим часом буде проведено коригування фінансового плану. Ми заповнимо втрату торгівлі ринку газу іншими сферами діяльності, зокрема транзитом нафти. Це дозволить 170 тисячам її працівників відчувати себе впевнено і дивитися в завтрашній день спокійно. А країна повинна бути впевнена, що зобов'язання, які несе на собі 'Нафтогаз', не будуть перекладені на державу.

Про роль 'РосУкрЕнерго' в схемі постачання газу

Наявність 'РосУкрЕнерго' є одним з ключових моментів стабілізації ціни. Це механізм балансування між ціною, яку пропонує 'Газпромом' - $230, ціною, по якій проходить туркменський газ, всіма експортними складовими, і ціною, по якій газ продається споживачеві. У всякому разі, розуміння в цьому відношенні є, і майбутні переговори на вищому рівні закріплять цю позитивну тенденцію.

Ставлення до нафтопроводу 'Одеса-Броди'

Трубопровід повинен використовуватися в ту сторону, в яку економічно вигідно для країни. Сьогодні економічно вигідно і єдиною можливістю прокачування на сьогодні є прокачування російського ресурсу. З урахуванням динаміки зростання видобутку нафти в Казахстані на 10-12 млн. nонн на рік і обсягів, якими заповнюються 'Баку-Тбілісі-Джейхан", додаткова кількість каспійських ресурсів після заповнення "Баку-Тбілісі-Джейхан" з'явиться через два роки. Через ці два роки стане економічно вигідно прокачувати нафту в напрямку Європи. На сьогоднішній день ресурсів на прокачку немає. Хто б що не говорив, поки не будуть в повній мірі заповнені всі 50 млн. тонн річних 'Баку-Тбілісі-Джейхан ", у нас не буде ресурсу нафти для прокачування і наповнення Одеса-Броди в аверсному режимі. Тому я готовий ще раз зустрітися з журналістами, для того щоб більш детально розповісти передісторію появи цього нафтопроводу і його перспективи з урахуванням геополітичних тенденцій, що складаються в світі з транспортуванням нафти, позиції середньоазійських країн і інтересів власників нафтових родовищ. На сьогодні ситуація така, і нам потрібно готуватися до того, що не раніше ніж через два роки буде вигідно качати каспійську, точніше сказати, казахську нафту з боку порту "Південний" в напрямку Європи.

Про газотранспортний консорціум

Співпраця між нашими країнами має кілька векторів, одним з яких є міжнародний газовий консорціум, причому в тому стані, в якому ми його підписали восени 2004 року. А саме - це будівництво додаткових потужностей, залучення газопроводів 'Торжок-Долина-Івацевичі-Долина' для забезпечення завантаження цих потужностей. Це вигідно для нашої країни, що забезпечує додатковий приплив газу в газотранспортну систему і не зачіпає інтереси існуючої газотранспортної системи. Ця складова частина стратегічного партнерства, вигідна для обох наших країн. Тому як фактор стабілізації відносин, безумовно він буде врахований.

Про відносини з Туркменістаном

Туркменістан для нас - стратегічний партнер. Товарообіг в обсязі 3 мільярдів доларів, я не обмовився, між нашими країнами завжди був основою стратегічної і енергетичної безпеки нашої країни. На жаль, останнім часом був порушений стратегічно-енергетичний баланс. Спочатку під виглядом того, що накопичилися борги, прибрали з обороту товари. Ми озброєння відправляли туди на 100 млн. доларів, обсяг ринку для наших підприємств становив майже 800 мільйонів доларів в рік. Потім взагалі втратили прямий контакт з Туркменістаном через борги і неузгодженість позицій. Україна втратила контракт як такий і тому погіршилося проведення всіх інвест-програм. Зараз ми будемо змушені вживати дієвих заходів, щоб відновити довіру між партнерами, відновити контракти, які, я повторюся, вигідні обом сторонам. Я думаю, найближчим часом ми визначимося з форматом візиту і узгодимо його з туркменською стороною. Тим більше, що першим заступником міністра палива і енергетики працює Вадим Прокопович Чупрун, який довгий час працював там послом, до цього він працював в НАКу, де відповідав за цей напрямок. Коли ми вийдемо на розуміння необхідних рішень, будуть проведені візити керівників уряду нашої країни до Туркменістану. Попередні, непідготовлені поїздки, на жаль, не мали жодних позитивних результатів для нашої країни. Вони є свідченнями того, що до роботи зі стратегічним партнером потрібно дуже ретельно готуватися і враховувати його позицію. Якщо просто декларувати свою позицію, наполягати на ній, не враховуючи думку партнера, то ефект не досягається.

Про участь України в розробці російських родовищ

У нас вже йде співпраця з Російською Федерацією на газовому ринку України - це СП 'УкрГазЕнерго', утворене на базі 'Нафтогаз України' і 'РосУкрЕнерго'. Перший етап спільної роботи на газовому ринку вже пройдено. Наступним етапом має бути, з одного боку, забезпечення доступу постачальника газу до власних ресурсів, а з іншого участь в роботі збутових мереж на внутрішньому ринку (це не стосується магістральних газотранспортних систем). Це абсолютно європейський підхід. Постачальник газу, як правило, ставить за мету потрапляння до кінцевого споживача. Він скуповує активи, проводить їх консолідацію щоб забезпечити прозорість ланцюжка, починаючи від оптової закупівлі і закінчуючи доведенням до кінцевого споживача. В цьому відношенні ми не винаходимо велосипед і не проводимо якийсь новий продукт. Ми йдемо тим самим шляхом, яким іде весь цивілізований світ. Компанія, що приходить на ринок країни, переймається його проблемами і більш адекватно реагує на потреби споживача і на загрозливі світові тенденції, щоб забезпечити стабільність внутрішнього ринку. Тому що всі розуміють: якщо ринок буде стабільним, значить буде тривала робота і буде тривалий бізнес. Ось таким чином ми далі будемо поступати.

(Фрагменти. Стенограма прес-служби Міністерства палива та енергетики)

Поділитись