Чому подорожчає бензин
29.05.2006

Чому подорожчає бензин

Динаміка вартості нафтопродуктів, яка засмучує автолюбителів, триває. З 1 червня експортне мито на російську нафту збільшиться на $13,4 - до $199,8/т. А з 1 липня росіяни мають намір підняти мита на вивіз нафтопродуктів. Зокрема, мито на експорт легких і середніх дистилятів, газойлів і зріджених газів збільшене на $17,2 - до $137,9/т, а експортні мита на палива рідкі, мастила і нафтопродукти зростуть на $9,3 - до $74,3/т.

Для забезпечення мінімальних потреб України в нафтопродуктах необхідно більше 30 млн т нафти щорічно. З російської нафти виробляється близько 80% пального, тому вже зараз всі учасники ринку будують плани з урахуванням майбутнього підвищення мит. І все ж їх думки щодо цінових наслідків подорожчання сировини розходяться. "Це викличе коливання цін на пальне, але воно не буде значним. Підвищення мита на $13,4 означає збільшення вартості того ж Аі-95 приблизно на 5 коп. на літрі. Але на стелах АЗС це подорожчання висить вже зараз, так як за виручені від нинішньої продажу пального гроші купуватиметься нафта вже по $199,8/т", -

говорить гендиректор "Альянс-Столиця" ("дочка" ТОВ "Нафтова компанія" Альянс-Україна") Марат Сарсекім. За словами прес-секретаря ВАТ "Концерн "Галнафтогаз" Олеся Прикордонного, при нинішніх розкладах ціни на нафтопродукти в червні в середньому можуть зрости на 5% (до 20 коп. за літр), і при дотриманні динаміки підвищення вартості нафти до кінця літа Аі-95 може подорожчати до 4,4-4,5 грн./л.

"Збільшення мит на нафту викличе певне зростання цін на нафтопродукти, але називати конкретні цифри поки не варто. Мита не займають велику частку в загальній системі факторів, що впливають на подорожчання пального - в основному все залежить від світового ринку нафти. Якщо Platts знизиться (на котируваннях Platts базується вартість імпортного пального, що займає близько 20% українського ринку нафтопродуктів і значно впливає на формування великооптової ціни в Україні. - "ДС"), то як би не підвищувалася мито, ціна на нафтопродукти впаде", - повідомили в "Лукойл-Україна" . У ТНК-ВР також розмито спрогнозували можливий ріст вартості пального.

"Передумови для подорожчання нафтової сировини і продуктів його переробки зараз існують, але в які цінові значення це виллється в кінцевому підсумку, невідомо. Сьогодні Україна являє собою відкритий ринок, і щоб зрозуміти, як будуть вести себе ціни, досить подивитися на міжнародні котирування, почекати, поки продукт дійде до нашого ринку, і чітко спрогнозувати ціни в Україні", - заявив директор ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Фелікс Луньов.

Експерти ринку одностайні в думці, що основною причиною підвищення вартості нафтопродуктів в Україні є дорожнеча нафтової сировини в світі. На їхню думку, в період зростання цін важливо не намагатися вирівняти ситуацію за допомогою адміністративних важелів, оскільки ринок нафтопродуктів вкрай схильний до впливу панічних настроїв, і в разі будь-яких регуляторних заходів отримати перекоси попиту і пропозиції пального, а в результаті - спекулятивні скачки цін, досить просто. Єдиним ринковим шляхом регулювання вартості пального залишається формування тримісячного запасу сирої нафти (не менше 4 млн т). Сьогодні на це у держави немає коштів. Але якщо послідовне підвищення експортних мит росіянами і нестабільна ціна на нафту на світовому ринку до кінця літа підвищать вартість Аі-95 до 4,5-4,7 грн./л, у чиновників може з'явитися спокуса підкорегувати ціни. В такому випадку уряд може знизити вартість, просто закривши очі на не так давно популярну серед нафтовиків схему відходу від податків, а також відшкодування при реекспорті нафти фіктивного ПДВ. Офіційно такі пільги надавалися підприємствам з іноземними інвестиціями та тим, які зареєстровані в чорнобильській зоні. Але фактично при великому бажанні і фінансових можливостях пільговиком могла стати практично будь-яка компанія. Притому, що на сьогоднішній день в Україні працюють лише Лисичанський (ТНК-ВР) і Кременчуцький НПЗ (ВАТ "Татнефть"), тоді як Одеський, Херсонський, Надвірнянський і Дрогобицький заводи займаються ремонтом. Виробничі потужності двох перших становлять 18,6 і 15,9 млн т відповідно, а сукупно вони займають близько 70% потужностей всіх українських НПЗ, чиновники мають унікальну можливість вирішити ситуацію в досить тісному колі.

На відміну від підвищення мит на вивезення нафти, на думку опитаних "ДС" операторів ринку, більш високі ставки на експорт нафтопродуктів з Росії не позначаться на їх вартості в нашій країні. "Російського скрапленого газу в Україні немає взагалі - потужностей місцевих заводів цілком достатньо для задоволення потреб українського ринку, і вони навіть експортують цей газ. Що стосується підвищення експортних мит на рідкі палива і мастила, то на тлі обсягів нафти і нафтопродуктів це занадто малі цифри", - говорить Марат Сарсекім.

Поділитись