Україна знаходиться на порозі бензинової кризи. Переробка нафти на вітчизняних НПЗ стрімко скорочується. Постачання нафти на вітчизняні нафтопереробні заводи минулого місяця впало на 42%, а її переробка - на 16%. У Міністерстві палива та енергетики ці дані вчора не спростували. Експерти вже прогнозують дефіцит бензину або збільшення зафіксованих урядом цін...
Сергій Сапегін, керівник центру "Психея", говорить, що в листопаді простоювало більше половини українських НПЗ. "У цих умовах очікується, що відсутні обсяги пального компенсуються за рахунок імпорту. Але світові ціни на пальне підросли і в умовах фіксованих роздрібних цін. На АЗС бензин або зникне з продажу або Кабміну доведеться підняти ціну А-95 до 4,10 грн.", - вважає експерт.
У серпні 2006 року Кабінет Міністрів підписав меморандум про партнерство між операторами ринку нафтопродуктів. В обмін на обіцянку надати пільги при реконструкції НПЗ Кабмін зобов'язав компанії зафіксувати ціни на рівні 3,65 грн. на бензин А-95, і 3,6 грн. на дизельне паливо, а також збільшити переробку нафти в обсягах, що забезпечують попит українських споживачів.
За даними центру "Психея", тільки за період з 6 листопада по 6 грудня внутрішні оптові ціни на бензин А-92 виросли на 4%, а на бензин А-95 - на 6%. Зараз, за даними Державної інспекції з контролю за цінами, в Тернопільській, Рівненській та Івано-Франківській областях пальне на АЗС подорожчало в середньому на 10 коп. "Причина - дефіцит пального", - пояснив Олесь Пограничний, прес-секретар концерну "Галнафтогаз", оператора мережі заправок "ОККО". Виконавчий директор компанії "ЯВА" Микола Орлов відзначає, що вартість високооктанових бензинів у цей час за кордоном збільшилася на 4%. "Мало того - їх не так просто купити через скорочення обсягів переробки білоруськими НПЗ", - відзначає він.
Дефіцит пального зараз намагається компенсувати Кременчуцький НПЗ (ЗАТ "Укртатнафта"), який в листопаді збільшив виробництво бензину на 18,8% (132 тис. тонн), дизпалива - на 23,4% (165 тис. тонн). Крім цього, за словами Ірини Ковальчук, заступника голови Департаменту з реклами та PR "ТНК-ВР Україна", в грудні на Лисичанському НПЗ планують переробити 0,5 млн. тонн нафти. Протягом вересня-листопада цією компанією було імпортовано близько 60 тис. тонн бензинів і 100 тис. тонн дизельного палива. Всього ж у 2006 році "ТНК-ВР Україна" імпортувала 150 тис. тонн дизеля і 130 тис. тонн бензинів. "Це значно більше імпорту пального в 2005 році, коли таких постачань фактично не було", - пояснила Ковальчук.