Українські АЗС адаптуються до нових світових цін
25.04.2007

Українські АЗС адаптуються до нових світових цін

Зростання цін на нафтопродукти сьогодні у багатьох викликає занепокоєння. Їх весняне підвищення багато хто пов'язує із загостренням політичної ситуації в Україні. Однак великі гравці ставляться до цього більш спокійно і розглядають підвищення виключно в економічній площині. Про поточну ситуацію на ринку кореспонденту ЛІГАБізнесІнформ розповів генеральний директор ВАТ "Концерн "Галнафтогаз" Юрій Кучабський.

Сьогодні багатьох хвилює зростання цін на нафтопродукти в Україні. По-вашому, чи об'єктивно підвищуються ціни?

Зростання цін, що спостерігається сьогодні на автозаправних станціях, відповідає тенденціям зростання цін на нафту і нафтопродукти в світі. За великим рахунком, в Україні це зростання є запізнілим. Справа в тому, що в першому кварталі 2007 року оператори ринку досить багато закупили нафтопродуктів і завдяки цьому ринок трохи "перелився". Тому, незважаючи на те, що світові ціни "пішли" вгору, ціни на українських АЗС залишалися нижчими, неадекватно низькими. Зараз же йде об'єктивне зростання цін.

Як ви вважаєте, до якої межі ціни на нафтопродукти будуть підвищуватися?

Виходячи з сьогоднішніх тенденцій і котирувань в світі, якщо ми як індикатор візьмемо бензин марки А-95, то це не більше, ніж 4 грн за один літр. Тобто це ті ціни, які спостерігаються сьогодні в Києві. Як буде далі? Думаю, що все буде залежати від цін на нафту і нафтопродукти в світі. Тому що на сьогоднішній день ринок країни фактично є відкритим. Зараз в Україні без жодних проблем, наприклад, додаткових мит, можна завезти імпортні нафтопродукти, які не дадуть можливості підвищити ціни. Наприклад, якщо хтось захоче підняти ціни вище, українські НПЗ або якась мережа, то будь-який оператор без проблем за кордоном купує нафтопродукти, завозить їх в Україну і ціни опускаються. У зв'язку з цим я вважаю, що ринок повністю адекватний, він не монополізований. І сьогодні ми перебуваємо якраз в ситуації, яка свідчить про те, що ринок працює.

До речі, наскільки сьогодні оператори ринку корелюють ціни до затвердженої методики формування цін на нафтопродукти, простіше кажучи, формули?

Я вважаю дуже позитивним, що Кабінет Міністрів України спільно з операторами відпрацював цю формулу. Вона жодним чином не регулює ринок і в той же час показує як ринку, так і уряду, чи існує на внутрішньому ринку спекулятивна ситуація чи ні. Якщо ви зараз подивитеся на формулу і на ціни, то можна побачити, що ми ще по зростанню цін відстаємо. Як я вже говорив, відстаємо через те, що ринок був "перелитий". Тому, повторюся, формула адекватно відображає ринкову ситуацію.

Якщо говорити про поточну ситуацію, які плани "Галнафтогазу"?

У нас розроблені плани по розширенню мережі АЗС практично по кожній області. В даний час ми рухаємося в центр і на південь України. Якщо ж говорити за результатами минулого року, то ми побудували 62 автозаправні комплекси. У 2007 році ми плануємо побудувати близько 100 заправних станцій по всій території України.

В яких регіонах сьогодні ви сильні?

Фактично у нас сьогодні дуже сильно мережа представлена ​​в Західній Україні і в центральній частині країни, добре представлені в Харкові. При цьому сьогодні ми зміцнюємося в Центральній Україні і активно рухаємося на південь і на схід. В результаті плануємо, що близько 50% АЗС "Галнафтогазу" (ред. - АЗС "ОККО") буде представлено саме в цих регіонах.

Якщо ми торкнулися будівництва, то який термін окупності АЗС?

Якщо говорити грубо про терміни окупності наших автозаправок, то на сьогоднішній день він коливається від шести до восьми років. Відповідно, в середньому термін окупності становить сім років.

Тобто, виходячи з цих показників можна стверджувати, що "Галнафтогаз" розраховує на довгострокову перспективу?

Справа в тому, що ми будуємо не дешеві комплекси. Ми не будуємо просто "качалки-заправки", де продається тільки пальне, а будуємо великі комплекси, де є магазини, хороша інфраструктура для того, щоб клієнт міг скористатися різними послугами, в тому числі і мийки, і ресторани. До речі, на сьогоднішній день ми почали будувати великі трасові комплекси. Перші два з них у нас були здані в експлуатацію в минулому році, а третій ми "запустили" на Одеській трасі біля Умані в цьому році. І ось на цих комплексах вже є душові, навіть пральні, не кажучи про ресторанах. На деяких - там, де це потрібно для ринку - є мийки, великі парковки. Це, повірте, дуже дорогі об'єкти, які дуже грамотно облаштовані для зручності клієнта. Природно, термін окупності таких АЗС більш тривалий.

За рахунок чого сьогодні розвивається "Галнафтогаз"?

Фактично сьогодні ми розвиваємося за рахунок власного прибутку, а також за рахунок кредитних коштів, які ми залучаємо не менше, ніж на сім років від іноземних банків.

Чи збирається в цьому році "Галнафтогаз" виходити на ринок запозичень?

Так, звичайно ж. В цьому році ми плануємо залучити не менше, ніж $100 млн. Але деталей я поки розкривати не буду, оскільки відповідні договори ще не підписані.

Існує думка, що супутні послуги на АЗС часто приносять більший прибуток, ніж, наприклад, продаж нафтопродуктів?

Якщо брати відсоток від обороту, то прибутковість супутніх бізнесів на автозаправних станціях є більшою, ніж від продажу пального. Але у валовому доході українських АЗС в даний час це становить лише 5-7%. Хоча наші люди поступово звикають до відповідних послуг, а ми сподіваємося, що ці показники з часом будуть рости.

Наскільки рівень українських АЗС співставний з європейськими АЗС?

Рівень наших заправних станцій повністю можна порівняти з європейським рівнем. Більше того, якщо три-чотири роки тому ми при проектуванні і будівництві заправних станцій десь копіювали західні, то сьогодні ми вже розробляємо свої проекти, вносимо свої родзинки, які потрібні нашому клієнту. І потрібно сказати, у нас це виходить добре. Крім того, повинен сказати, що в Україні є свої нормативи будівництва заправних станцій. Але в даний час ми вже повністю адаптували західні проекти і пішли далі, маємо свої розробки.

Чи відрізняється наш клієнт від західного?

Справа в тому, що західний клієнт, звичайно ж, більш платоспроможний. Він націлений на те, щоб більше витрачати грошей на послуги, ніж наш клієнт. Хоча, заради справедливості треба сказати, що наш клієнт вчиться і зростає.

Не так давно на деяких АЗС в продажу з'явився новий продукт, біопаливо "Біо-100". Чи думаєте ви про те, щоб і у себе ввести це нововведення?

Наша компанія постачає на ринок тільки перевірені продукти і продукти найвищої якості. У зв'язку з цим неперевірені продукти ми просто-напросто не продаємо. Можливо, в майбутньому ми підтримаємо цей почин. Але поки не буде висновків відповідних органів, поки не будуть проведені всі необхідні дослідження, оскільки це новий продукт, ми не будемо експериментувати на нашому споживачеві. Якщо всі вимоги, які потрібні для цього пального, будуть виконані, то ми, звичайно ж, будемо продавати і його.

Поділитись