«Важливо моделювати в розумі завтрашній день, а не орієнтуватися на сьогоднішні виклики»
09.10.2017

«Важливо моделювати в розумі завтрашній день, а не орієнтуватися на сьогоднішні виклики»

Віталій Антонов, голова наглядової ради і президент «Концерну Галнафтогаз», засновник «OKKO Group»

Вдало обрана в бунтівних 1990-х роках стратегія ведення бізнесу з кожним роком доводить свою результативність. Інвестуй, масштабується, роби «прозорий» бізнес або йди. Віталій Антонов розповів БІЗНЕСу, в які проекти він інвестує зараз і які плани будує на майбутнє.

Якщо повернутися в ті часи, коли ви тільки заснували свій бізнес, і подивитися на нинішні реалії, ви вибрали б тоді для інвестування Україну?

Займатися бізнесом я почав на початку 1990-х років. Тоді український ринок нагадував чистий аркуш, і заробити багатство, якщо ти ініціативний та неледачий, можна було практично в будь-якій сфері, що ми, власне, і робили.

Перш ніж сконцентруватися на торгівлі нафтопродуктами та розвитку мережі АЗС, ми продавали все, що вдавалося продати, — банани, автокрани, шампанське і т.д. Це була суцільна імпровізація, і це дуже захоплювало і драйвило.

Тому думки займатися бізнесом десь за межами України навіть не виникали. Тут був мій дім, моє середовище, мої друзі, мої гори, і я розумів, що в своїй країні можу досягти більшого успіху, ніж за кордоном.

У мене економічна освіта. Навчання дало мені теоретичне уявлення про процеси капіталізації, ринкову трансформацію. А в Україні часів «перебудови», розпаду СРСР всі ці процеси відбувалися на практиці. Гроші — товар — гроші — все оберталося з величезною швидкістю. І я, напевно, виявився в потрібному місці в потрібний час.

Основне, що ми спробували перенести в Україну з західних практик бізнесу, вже розвиваючи власний бренд «ОККО», — це концентрація капіталу, концентрація "виробництва" і мультиплікаційний підхід до вкладення капіталу.

Ми першими в країні відмовилися сприймати заправку як будку з колонкою і перейшли до будівництва багатофункціональних автозаправних комплексів — з кафе, магазином, мийкою та дитячим куточком.

Коли ми відкрили перший такий комплекс у Львові, вклавши в нього 7 млн ​​грн, на нас дивилися, як на інопланетян. «Навіщо? За такі гроші можна відкрити 10 АЗС!» — говорили нам. Але вже через два-три роки такий підхід став трендом для всього ринку.

Скільки зараз людей працюють у ваших компаніях?

У «ОККО Group» входить більше десяти різнопрофільних бізнесів в сферах виробництва, торгівлі, будівництва, страхових і сервісних послуг, і це більше 15 тис. фахівців. Ми регулярно створюємо нові робочі місця по всій країні.

Тільки за останній рік чисельність нашого персоналу збільшилася майже на 400 осіб. І, що не менш важливо, всі вони офіційно працевлаштовані, отримують «білу» зарплату з нарахуванням усіх відповідних податків і зборів.

Ми чесні і перед державою, і перед співробітниками. Вважаю, що якщо людина отримує зарплату в конверті, вона втрачає довіру до своєї компанії. А довіра дорожча за будь-які гроші.

Скільки податків заплатив «Концерн Галнафтогаз» в 2016 р.?

У минулому році компанія сплатила близько 3,5 млрд грн податків. За п'ять останніх років — майже 20 млрд грн.

У минулому році ви були одним з бізнесменів, які увійшли в Українську бізнес-ініціативу і взяли на себе зобов'язання інвестувати власні кошти і залучати інвестиції в економіку України, створювати робочі місця з гідними умовами та оплатою. Крім того, ви разом з іншими власниками великого бізнесу гарантували чесність і прозорість сплати податків до держбюджету і відмову від фінансування політиків. Що змінилося за цей час?

Якщо коротко — я все так само в складі громадського руху. Мені імпонує, що на старті ця ініціатива зібрала людей, які не розчарувалися і вірять в економічний потенціал України.

Кодекс бізнесу не змінився: інвестуємо в економіку країни, платимо податки, створюємо робочі місця, не фінансуємо політичні проекти. Запит на подібну платформу в суспільстві все ще високий. Головне — щоб вона витримала дистанцію з політичною складовою.

Тому що якщо цього не буде, мені вона стане нецікава.

Як ви вважаєте, чи може бізнес «витягнути» економіку країни? За якийсь час і що для цього потрібно?

Бізнес «витягне», але щоб це сталося швидше, має змінитися і саме суспільство. Від радянських часів нам дісталася в спадок хронічна і підступна хвороба — патерналізм.

Багато українців досі переконані, що держава прийде і вирішить усі їхні проблеми. І в цьому очікуванні проходять роки.

Тому покликання відповідального бізнесу в Україні зараз крім іншого полягає в тому, щоб сприяти зміцненню громадянського суспільства, допомагати просувати певні соціальні процеси, а не тільки підвищувати ВВП і платити податки.

Громадянське суспільство, на мій погляд, — це окрім іншого ще і бізнес-орієнтоване суспільство. У такому суспільстві практично кожна дієздатна людина думає, як йому «зробити бізнес»: чи то вкласти накопичене, то чи накопичити і заробити стільки, щоб можна було інвестувати.

І в цьому немає нічого поганого. Таке бізнес-орієнтоване суспільство сформувалося в усіх успішних країнах. Для України ж це поки тільки великий челендж.

На вашу думку, як швидко бізнес в Україні перейде в «прозоре/біле» русло? Які основні кроки в цьому напрямку очікує бізнес від уряду?

На мій погляд, якщо у бізнесу є розуміння цінності держави, то бізнес може тяжіти до вибілювання. Розуміючи, що якщо не буде держави, то не буде і бізнесу. Крім того, якщо бізнес претендує на гроші внутрішніх інвесторів, то він повинен виглядати білим і пухнастим, щоб інвестор йому повірив.

А станеться це тоді, коли внутрішній інвестор зможе безперешкодно інвестувати в економіку України, тобто сформується фондовий ринок. Але, це тема окремої розмови.

Відносно основних кроків від уряду — почати роботу над формуванням повноцінного фондового ринку.

Хто вони інвестори нової України? Якими якостями володіють? Які у них цінності?

У класичного інвестора тільки одна мотиваційна складова — норма прибутку на інвестований капітал. Якщо він буде отримувати прибуток, то продовжить вкладати, якщо ні — буде демотивований, відповідно, припинить цей процес. Цей принцип ніхто і ніде не відміняв.

Однак цивілізований світ сформував і супутні вимоги до бізнесу: соціальна відповідальність, турбота про екологію і т.п. Якщо Україна прагне стати країною з європейським устрієм і якістю життя, вона повинна прийняти і європейські цінності, в тому числі і в веденні бізнесу.

Що вже зробили для підвищення інвестиційної привабливості країни особисто ви? І скільки інвестували в українську економіку?

Бренду «ОККО» скоро виповниться 20 років. Все, що зроблено за цей час, а зроблено чимало, — загальна заслуга команди, з якою ми разом розвиваємо бізнес. Один тільки «Концерн Галнафтогаз» — флагманська компанія нашого холдингу — інвестував в економіку України близько $1 млрд.

Крім того, ми створили ліквідний бренд, вельми привабливий для інвесторів. Банки дають нам кредити без зволікань і сумнівів — це і є свідчення інвестиційної привабливості нашого бізнесу. Цінність будь-якого бізнесу вимірюється не сумою «в кишені», а кредитоспроможністю.

Без цього неможливо розвиватися: власних коштів рано чи пізно забракне, доведеться залучати інвестиції. Але щоб інвестори захотіли вкласти в твій бізнес, потрібно запропонувати їм успішний і привабливий продукт. «ОККО», на мій погляд, таким продуктом вже став.

І те, що одним з великих акціонерів компанії є Європейський банк реконструкції і розвитку, — тому підтвердження.

Обсяг інвестицій в ваш нинішній проект курорт в Славському оцінюється в EUR500 млн. Це дуже великі інвестиції. Скільки часу, за вашими підрахунками, вони будуть окупатися і чи варта гра свічок?

Курорт потрібен українцям. Зараз, наприклад, багато жителів Західної України їздять до Польщі або Словаччини тільки тому, що логістично це зручніше, що там за ті ж гроші вони отримають кращу інфраструктуру, кращий сервіс, ніж у себе вдома.

По-хорошому, Україні потрібно п'ять-шість таких курортних центрів, як той, який «ОККО Group» має намір побудувати в Славському. Коли він почне функціонувати, це стане потужним стимулом розвитку для всього Львівського регіону.

Але говорити про конкретні обсяги інвестицій, терміни реалізації проекту і його окупності поки рано.

Зараз проект на етапі Feasibility study, тобто вивчення можливих інвестиційних сценаріїв.

Які ще проекти ви плануєте реалізувати в Україні?

Ми постійно розвиваємося, шукаємо нові напрямки бізнесу. Наприклад, в цьому році дуже добре стартував агронапрямок. Наша нова компанія «ОККО-Агротрейд» в поточному маркетинговому році вже відправила на експорт 500 тис. т зернових.

При цьому ми пропонуємо аграріям вигідну форвардну програму, більш цікаву, ніж банківські кредити. Ми готові авансом забезпечувати партнерів з агросектора, по суті, всім необхідним — паливом, добривами, насінням — під майбутній урожай.

Ми виходимо на оптові ринки природного газу, мінеральних добрив. Як бачите, на місці не стоїмо.

Якби ви починали інвестиційну діяльність зараз, в які сфери інвестували б?

Якби я починав інвестувати зараз, спочатку вивчив би, які напрямки діяльності будуть мати перспективу з точки зору приходу нового рівня економічних відносин, обумовлених діджіталізаціей всіх сфер життя, розвитком соціальних мереж, онлайн-бізнесів і т.п.

Глобальний бізнес-ринок зараз семимильними кроками трансформується під впливом нових технологій. І темпи трансформації набагато швидші, ніж десять і навіть п'ять років тому. Я вважаю, важливо моделювати в розумі завтрашній день, а не орієнтуватися на сьогоднішні виклики.


https://business-journal.com.ua


Поділитись