Введення імпортних мит викличе зростання цін на пальне і знизить його якість, - експерт
18.01.2011

Введення імпортних мит викличе зростання цін на пальне і знизить його якість, - експерт

Підсумки забезпечення ринку нафтопродуктами в 2010 р. показують оптимальну структуру його функціонування, яка виключає можливість дефіциту пального і забезпечує максимально об'єктивне ціноутворення. Тим часом, на сьогодні існує ряд ризиків, які можуть призвести до дестабілізації ресурсного забезпечення ринку і надати цінам імпульс до зростання.

Як повідомили OilNews в «Консалтинговій групі А-95», стійкість ринку забезпечена оптимальною структурою наповнення: в 2010 р. частка українських нафтопродуктів на ринку склала: по бензинах - 60%, за дизпаливо - 59,5%. Відповідно, імпортні поставки склали близько 40%.

Експерти «А-95» вважають, що частка українського пального могла б бути вищою. По-перше, в 2010 р. капітальний ремонт великого НПЗ «ЛИНИК» (належить ТНК-ВР) зумовив простій заводу протягом близько 70 днів. По-друге, не була ритмічна робота Одеського НПЗ («ЛУКОЙЛ»), що обумовлено зміною Україною маршруту транспортування нафти на підприємство в 2009 р. і неринковою конкуренцією з безподатковим імпортером, компанією «Лівела».

За оцінками експертів групи, у разі повноцінної роботи цих підприємств частка пального українського виробництва за підсумками року склала б близько 65% по світлих нафтопродуктах. Ще одним важливим фактором зменшення частки українських виробників на ринку стали масовані безподаткові поставки нафтопродуктів через компанію «Лівела» по імпорту, в тому числі і операторами українських НПЗ, зокрема «Укртатнафтою». За умови відсутності даних надлишкових поставок частка українських нафтопродуктів могла б перевищити 70%.

Ключовим фактором зниження переробки нафти в Україні і, як наслідок, збільшення імпортних поставок протягом останніх трьох років в «Консалтинговій групі А-95» вважають систематичну недозавантаженність потужностей найбільшого в Україні НПЗ «Укртатнафта». У свою чергу причиною цього є не ринкова кон'юнктура, а мораторій на поставки нафти на підприємство з боку російських нафтових компаній після встановлення контролю над НПЗ групою «Приват». Спроби ж налагодити альтернативні поставки сировини через морські порти нерентабельні через витратну логістику і вкрай недостатні вкладення в технічне переоснащення підприємства.

В цілому незначні інвестиції з боку власників НПЗ і, як результат, низька глибина переробки нафти і недостатньо висока якість палив, що випускаються, є однією з ключових причин занепаду цієї галузі та поступової втрати нафтопродуктами, які випускаються, конкурентоспроможності.

Тим часом, важливою причиною погіршення стану галузі також є відсутність комплексної підтримки з боку держави. А саме:

- важко пояснити бездіяльність державних органів по відношенню до безподаткових і контрабандних постачань імпортного пального і сировини;

- функціонування неефективної системи продажу української нафти на так званих аукціонах, які не забезпечують рівного доступу всіх гравців до цього ресурсу;

- непослідовна політика в області посилення стандартів якості виробленого в країні пального (черговий перехід на стандарти Євро-4 і Євро-5 відстрочений до 1 липня 2011 року);

- повна відсутність протягом двох останніх років лабораторного контролю якості нафтопродуктів (результатом чого багато в чому є спостережуване зростання частки фальсифікату на ринку).

Наполегливі ініціативи власників українських НПЗ по введенню загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів в «Консалтинговій групі А-95» вважають недостатньо обгрунтованими, загрозливими економіці і міжнародному іміджу України. Основним результатом впровадження мит на імпорт буде пропорційне розміру мита зростання цін на нафтопродукти не тільки імпортного, а й вітчизняного виробництва, так як українські НПЗ не в змозі задовольнити попит на внутрішньому ринку. В умовах зростання цін на нафту в світі (до $100/барр.) І підвищення акцизного збору на нафтопродукти в 2011 р. (в середньому на 40%) впровадження мит може призвести до збільшення цін на бензин А-95 до рівня понад 10 грн/л, дизельного палива - понад 9 грн/л. Паралельно слід очікувати погіршення якості бензину і ДП на автозаправних станціях за рахунок зменшення високоякісного імпорту і вимушеного пошуку споживачами дешевшої пропозиції.

«В уряду України сьогодні є достатній набір інструментів для збалансованого розвитку нафтопереробної галузі з урахуванням інтересів не тільки власників заводів, але і споживачів пального, - резюмує директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. - Мита зруйнують диверсифіковану систему поставок пального в Україну, приведуть до зростання цін і тим самим до нового витка інфляції».

Як повідомляв OilNews, Міністерство енергетики та вугільної промисловості 4 січня 2011 р. направило повторний лист першому віце-прем'єр-міністру, міністру економічного розвитку і торгівлі Андрію Клюєву про необхідність введення загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів. Лист в точності дублює документ, який на початку грудня Міненерго направило прем'єр-міністру Миколі Азарову. Незважаючи на отримання на той час негативних висновків від Мінфіну і Мінекономіки, Міненерго супроводжує свій лист віце-прем'єру тими ж інформаційно-аналітичними матеріалами, які були визнані Мінфіном і Мінекономіки такими, що не відповідають дійсності.

Поділитись