Юрій Кучабський: Інформаційна атака на нас викликана нашою принциповою позицією в боротьбі з нелегальним ринком нафтопродуктів
22.03.2016

Юрій Кучабський: Інформаційна атака на нас викликана нашою принциповою позицією в боротьбі з нелегальним ринком нафтопродуктів

Якщо взимку в ефірі гуркотів WOG, то з настанням весни «снаряди» полетіли в сторону ОККО. Опоненти в методах не соромляться і б'ють в саме серце по якості пального. Масла у вогонь підлила Держспоживінспекція, яка виявила в Закарпатті відхилення за якістю ДП на АЗС ОККО. Компанія обіцяє судитися, маючи на руках арбітражну пробу і власні дослідження «забракованого» держінспекцією продукту. Ми поставили кілька запитань одному з топ-менеджерів мережі Юрію Кучабському.

За повідомленнями Держспоживінспекції, ваша мережа виявилася в числі тих, де були виявлені відхилення якості дизпалива. Зараз відомство визначається з розміром штрафу. Як можете це прокоментувати?

Ю.Кучабський: Держспоживінспекція відібрала проби на багатьох наших АЗК. По більшості станцій якість пального відповідала стандартам. По Закарпаттю є один аналіз, який проводився в лабораторії УКРІНФОРМ, і по ньому ми нібито вийшли за межі норми по якомусь показнику. Коли вони відбирали пробу на цій станції, згідно з правилами, ми паралельно відібрали пробу для свого аналізу, який провели у власній лабораторії, і арбітражну пробу (на випадок спірних ситуацій). Наша лабораторія підтвердила, що у нас 100-відсотково якісний дизель.

У нас залишається опломбована арбітражна проба і ми чекаємо від Держспоживінспекції акт за результатами перевірки, припис або штраф, і тоді звернемося до суду і будемо розкривати пробу для подальшої перевірки. Але ми на 100% впевнені, що там абсолютно якісний продукт. У цей регіон дизпаливо поставляється з Угорщини, з НПЗ компанії MOL, в якості якого ми не сумніваємося. До того ж у нас діє відпрацьований механізм багатоступеневої перевірки якості нафтопродуктів, від заводу до заправки, тому ми варіант будь-яких відхилень відкидаємо як такий.

На вашу думку, як могли вийти такі результати?

Ю.Кучабський: Я можу лише зазначити, що такі результати видала лабораторія, до якої у учасників ринку є багато питань і які вже вилилися в судові процеси. Наприклад, з ними судиться компанія «БНК-Україна», так як ця лабораторія визначила відхилення показників в білоруському реактивному паливі, фактично стверджуючи, що це бензин. На підставі таких досліджень УКРІНФОРМ вимагає від БНК заплатити підвищений акцизний збір. Постраждали і ми: на підставі висновків цієї лабораторії в пресі роздувається PR-кампанія про те, що у нас неякісний дизель по всій мережі. На нашу думку, інформаційна атака на нас викликана нашою принциповою позицією в боротьбі з нелегальним ринком нафтопродуктів. Ми брали активну участь в розробці законопроекту про електронне адміністрування акцизного збору, який має запрацювати з 1 квітня. Попри все, цю позицію ми будемо відстоювати і далі.

Якщо говорити про акцизну електронну накладну, як у вашій компанії проходить підготовка до впровадження нової системи? Як ми знаємо, деякі гравці заявляли про неготовність ринку до нововведення.

Ю.Кучабський: Все проходить нормально, без збоїв. 1 березня, коли механізм почав працювати в тестовому режимі, на пару годин зупинився імпорт. Але це нормальна ситуація, на митниці завжди трапляються затримки, коли відбуваються зміни. Неодноразово в такі періоди наше пальне стояло по два-три дні. Тут все обмежилося кількома годинами, зараз збоїв немає. Ніяких інших проблем ми не бачимо.

Ми спостерігаємо нескінченні суперечки, в тому числі і з вашою участю, навколо тендерів Держрезерву і «Укрзалізниці». Що відбувається?

Ю.Кучабський: Це конкурентна боротьба, в якій кожен хоче бути першим, поставляти продукт і заробляти. Але я б зупинився на тому, що систему тендерів на нафтопродукти потрібно міняти, особливо умови. Наприклад, останній тендер на 100 тис. т залізницею, який виграв WOG з ціною 13 900 грн/т. Це обсяг десь на чотири місяці. На момент подачі заявок на тендер собівартість дизпалива була 15 000 грн/т. Тобто їх ціна на 1100 грн нижче навіть не ринку, а саме собівартості!

Питання WOG буде поставляти за такою ціною? Всі чотири місяці?

Який вихід ви бачите?

Ю.Кучабський: Всі нафтопродукти купуються у заводів-виробників за формулою з прив'язкою до котирувань міжнародного агентства Platts. Виходить адекватна ціна, яка змінюється в залежності від ринкових цін в світі, котирувань, курсу долара і т.д. «Укрзалізниця» це дуже великий споживач нафтопродуктів з об'ємом близько 300 тис. т на рік. Якщо «Укрзалізниця» хоче мати найнижчу ціну, вона повинна оголошувати тендери з прив'язкою до формули, тоді не буде такої війни. Компанії будуть поставляти на мінімальній маржі, без всяких заставлених валютних ризиків або ризиків у зв'язку зі зміною ціни. Це буде набагато дешевше і прозоріше, ніж те, що є зараз.

А не боїтеся, що в такому випадку ви залишитеся за бортом цих тендерів, коли місце українських компаній займуть заводи-виробники і міжнародні трейдери?

Ю.Кучабський: Це справедлива конкуренція, і, швидше за все, так і буде. Але сьогодні, враховуючи, що ціна зафіксована в гривні, вона буде змінюватися. Зміна цієї ціни ніякими формулами не регламентована. А відповідно, виникає ризик корупції.

До речі, вельми дивним був і останній тендер із закупівлі нафтопродуктів для потреб Міноборони, коли невідома компанія отримала право на поставку 55 тис.т за цінами нижче за ринок. В цьому тендері один лот забрала компанія «ОККО», яку окремі джерела називають вашим підрозділом з торгівлі мастильними матеріалами. Прокоментуєте?

Ю.Кучабський: Однозначно це не наша компанія. У нас взагалі немає підрозділу з постачання мастильних матеріалів. Зараз цим питанням займається наша юридична служба, і ми маємо намір подати позов до даної компанії щодо використання схожого з нашим бренду.

Ви пробували ініціювати системні зміни в тендерах «Укрзалізниці» і Міноборони? Тому як це питання виходить за межі внутрішньоринковий конкурентної боротьби. Це стратегічні підприємства, і брак пального або його невідповідна якість можуть мати вкрай трагічні наслідки, адже мова йде, зокрема, і про армію.

Ю.Кучабський: Ми піднімали ці питання. У минулому році ми були учасником круглих столів, які проводив «Укрзалізпостач». Ми однозначно виступаємо за формульне ціноутворення. Більш того, в минулому році такий тендер повинен був відбутися, його документація була виписана через формулу, але якась компанія подала скаргу в АМКУ і зупинила цей процес. (Тендер був опротестований компанією «Елемент Нафта», прим. OilNews).

Ми однозначно будемо відстоювати формульне ціноутворення для створення прозорої ринкової ситуації, де кожен чесно зможе боротися за обсяг.

Зараз ми з вами говоримо тільки про трьох великих покупців, але ситуація набагато ширша. Наприклад, в регіонах в тендерах беруть участь юридичні компанії, які пропонують ціни по 7 грн/л, а потім в суді домагаються їх перегляду до потрібного їм рівня. Що із цим робити?

Ю.Кучабський: Так, така проблема існує. Нещодавно я переглядав регіональне зведення по тендерам, і в одному з продажу дизеля за талонами фігурувала ціна 13 грн/л, при тому що на АЗС собівартість цього ДТ 15 грн. Це все та ж корупція і рішення тут формульне ціноутворення.

АМКУ постійно говорить про те, що він не задоволений рівнем конкуренції і на ринку присутня змова. Що ви скажете?

Ю.Кучабський: Змови на ринку немає. Нам ця конкуренція дається дуже складно. Ви це можете бачити і по ЗМІ в тому числі. Але питання в тому, чому АМКУ не помічає недобросовісну конкуренцію з боку деяких учасників ринку, які ставлять ціну на 3 грн дешевше, а це фактично вся маржа.

Продовжуючи тему недобросовісної конкуренції. Першою реакцією на тестовий режим електронних накладних серед іншого є й та, що нові правила перетворюють «сірий» ринок в «чорний». Іншими словами, розрахунок обороту торгівлі за готівку, повз розрахункових рахунків і касових апаратів. Як боротися з цим?

Ю.Кучабський: Той сегмент «чорного» ринку, де розрахунок на АЗС йде тільки готівкою, без касового апарату, невеликий. Цей сегмент повинен мати межі, дуже складно возити такі обсяги готівки по країні. Сьогодні цей сегмент росте в першу чергу за рахунок роздрібного акцизного збору. Адже якщо ти б'єш повз каси, то маєш перевагу в розмірі цього збору. Я згоден: запуск з 1 квітня системи адміністрування акцизного збору, швидше за все, не залишить цим нелегальним операторам іншого виходу, крім як продавати за чисту готівку. Але так сьогодні багато не продаси. Навіть, наприклад, дрібним сільгосппідприємствам, які раніше часто закуповували паливо за готівку, зараз потрібна податкова накладна.

Цей сегмент обмежений, але з ним потрібно боротися. Так, для початку, ми пропонуємо скасувати роздрібний акциз і перенести в базову ставку, а далі справедливо фінансувати місцеві бюджети, наприклад, за кількістю населення, а не за існуючою неефективною системою (сьогодні роздрібний акциз надходить до місцевих рад, на території яких розташована АЗС, прим. OilNews). Це було б справедливо. Тому що, наприклад, є поруч два села, одне з яких багате і нікуди гроші дівати, а в іншому селі немає АЗС і, відповідно, немає і надходжень. Другий крок потрібно посилити пресинг перевірок касової дисципліни на АЗС.

Все частіше доводиться чути, що все більше число АЗС встановлює дві каси, одна з яких, по суті, фікція, принтер ...

Це проблема, яку потрібно вирішувати, в тому числі за рахунок зазначеної реформи акцизного збору і посилення перевірок фіскальною службою на місцях.

Як, на ваш погляд, можна системно подолати наплив нелегальних газозаправних станцій? Ви як великий гравець, що розвиває свою мережу АГЗС, напевно відчуваєте конкуренцію з їхнього боку.

Ю.Кучабський: Держава повинна оголосити правила гри і їх виконувати! Ми не можемо поставити модулі на деяких своїх станціях, тому що норми не дозволяють, в той же час інші встановлюють їх взагалі де попало. Схема з газом дуже проста. З кожного проданого літра повинен сплачуватися роздрібний акциз, який становить в середньому близько 1 грн/л. Це контролює Податкова інспекція через касовий апарат, який опломбований і подає інформацію на сервер податкової. Що роблять нелегальні газовики або проводять маніпуляції з касовим апаратом, щоб відправляти потрібні їм дані в податкову, або працюють взагалі без каси.

За моєю інформацією, в Києві зараз знову активізувалася робота по боротьбі з нелегальними гравцями, почали прибирати ці пункти. Подивимося, чим це закінчиться.

Який план розвитку компанії на цей рік? На чому будете робити акцент, куди рухатися?

Ю.Кучабський: В цьому році ми будемо дуже акуратно розвиватися в сенсі розширення. Плануємо побудувати 7-10 нових станцій. Деякі вже будуються. Дуже активно плануємо встановлювати газові модулі на своїх АЗС, близько 50 шт. за рік. Маємо намір почати будівництво ДПС у Львівській області. Будемо вкладати кошти в реконструкцію. Повний ребрендинг пройдуть 6-7 старих АЗС. Будемо модернізувати приміщення магазинів і кафе, урізноманітнимо їх асортимент. На це ми заклали близько 100 млн грн. Питання кафе і ресторанів для нас сьогодні на першому місці. Ми будемо найбільше працювати над їх розвитком і поліпшенням.

І наостанок, як думаєте, ми вже досягли дна в споживанні палива?

Ю.Кучабський: Я дуже хочу в це вірити. Падіння почало гальмуватися в IV кварталі 2015 р. В січні і лютому 2016 року ця тенденція вже проглядалася. Якщо долар буде 26-27 і нафта далеко не полетить, то падіння припиниться. Але якщо завтра долар буде по 28 грн, а нафта по $50, то постає питання: якою буде ціна на АЗС і яка платоспроможність нашого населення?


oilnews.com.ua

Поділитись